بازشناسی رابطۀ رمزگان معماری مساجد و کیفیت حضور قلب نمازگزاران (مورد پژوهی: مساجد عصر صفوی اصفهان) - فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی
سال 5، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1399 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 74-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاداسلامی، مشهد، ایران
2- گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاداسلامی، مشهد، ایران ، hero.farkisch@mshdiau.ac.ir
3- گروه معماری، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی-صنایع دستی و گردشگری کشور، تهران، ایران
چکیده:   (5861 مشاهده)
مسجد مهمترین نهاد تمدنساز‌ در اسلام است ‌و در واقع روحی بزرگ در کالبد مکان است ‌وجدا کردن این روح از آن کالبد کاری ناصواب ‌است. معماری مساجد گذشته به گونه‌ ای بود که معماران ‌وهنرمندان علاوه بر استفاده از فنون خاص معماری، تمام هنر خویش را به‌کار می گرفتند تا مسجدی بسازند که جز‌ءجزء آن سبب آرامش نمازگزار باشد و او را به توحید وخداشناسی رهنمون شود.در این تحقیق، معماری صفوی که از شاخص ترین دوره های معماریست، انتخاب شد. هدف پژوهش، شناسایی رمزگان معماری مساجد بر میزان حضورقلب، همچنین یافتن اصول‌ و الگوهای شکل دهندۀ مساجد مؤفق گذشته است؛ و برای دستیابی به این اهداف، محققان با انجام مطالعات ‌میدانی ‌و تحلیل شرایط در پی پاسخگویی به سئوالات «رمزگان کالبدی معماری در مساجد سنتی ایران چیست؟» و «رمزگان کالبدی معماری مهم برای تحقق حس حضورقلب افراد‌ در معماری مساجد دوره صفوی کدام هستند؟» است. در تحقیق حاضر از روش تحقیق آمیخته استفاده شد؛ وتأثیر رمزگان های کالبدی معماری مسجد بر میزان حضورقلب، و بازشناسی تأثیر مؤلفه های رمزگونۀ معماری مساجد بر میزان حضورقلب‌ در مساجد صفوی، بررسی شد.دو نوع پرسش‌نامه طبق ‌طیف ‌لیکرت تنظیم ‌و با روش مدل ‌تصمیم ‌گیری چند معیاره، روابط بین متغیرها و میزان ‌تأثیر آنها در مساجد اصفهان بررسی (‌امام خمینی (ره)؛شیخ‌ لطف الله؛حکیم؛وآقانور) جمع‌آوری و تحلیل شد. یافته های تحقیق وجود رابطه‌ای معنادار بین مؤلفه‌های رمزگان کالبدی معماری مساجد با میزان حضورقلب‌ نمازگزاران در مساجد را نشان می دهند، که در آن میزان تأثیر مؤلفه ‌کالبدی از دیگر مؤلفه‌ها بیشتر بود. همچنین رعایت همۀ رمزگان کالبدی معماری مساجد در کنار هم، سبب ایجاد حضورقلب بیشتر در نمازگزاران می شود.
متن کامل [PDF 4422 kb]   (1518 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شناسايي شكل زندگي مبتني بر سه مولفه کالبد، سبک زندگی و مفاهیم - معانی
دریافت: 1399/7/30 | پذیرش: 1399/10/29 | انتشار الکترونیک: 1399/11/28

فهرست منابع
1. قرآن کریم، سوره بقره، ﺁیه 261؛ و سوره نور، آیه 31؛ و سوره روم، آیه 17 و 18.
2. اتینگهاوزن، ریچارد؛ گرابر، الگ.1378. هنر و معماری اسلامی. ترجمه آژند، یعقوب، تهران: انتشارات سمت.
3. احمدی، مهدیه؛ فرکیش، هیرو؛ احمدی، وحید؛ خوشنویس، احمد میرزا کوچک.1399. تحلیل مؤلفه‌های رمزگشایی معماری سنتی ایران (نمونه موردی مساجد صفوی اصفهان). تهران: انتشارات ارشدان.
4. اسماعیل نژاد، حسین؛ امامی، حمیدرضا؛ نعمت‌الله‌ی، ایمان.1392. گونه‌‏شناسی مساجد در کشورهای اسلامی (ایران، ترکیه، اسپانیا). مجموعه مقالات اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار، تهران: انجمن محیط‌زیست کومش و دانشگاه صنعت هوایی، فروردین.
5. اعوانی، غلامرضا.1395. حکمت ﻭ هنر معنوی. تهران: گروی.
6. ‏‏‏‏_____.1392. مبادی هستی‌شناسی ﻭ معرفت‌شناسی نگاه نمادین به جهان. فصلنامه فرهنگستان هنر (خیال 5): 42-53، بهار.
7. _____.1397. حکمت هنر اسلامی (صورت و معنا ‌در ‌هنر اسلامی و‌ ارتباط‌ آن‌ باهنر). نشریه صفه (28): 4: 81-93.
8. اهری، زهرا؛ سید محسن حبیبی.1396. معماری شهری مساجد ﺩر ﺍصفهان. ﺩستور زبان و واژگان. نشریه صفه (26): 3: 22-37.
9. امیرحسینی، نیکزاد.1333.تاریخچه ابنیه تاریخی اصفهان. چاپ اول: انتشارات داد.
10. بین فیشر، ویلیام.1356. تاریخ ایران کمبریج (20 جلدی). ترجمه قادری، تیمور، تهران: انتشارات مهتاب.
11. بورکهارت، تیتوس.1391.هنر مقدس ‌در ‌شرق و غرب. ترجمه جلال ستاری، تهران: سروش.
12. _____.1393.هنر اسلامى: زبان ﻭ بيان. ترجمه مسعود رجب نيا، تهران: سروش.
13. _____.1395.مبانی هنر اسلامی. ترجمه مسعود رجب نيا، تهران: سروش.
14. پارسانيا، حميد.1393. نماد ﻭ اسطوره. قم: مرکز نشر ﺍسراء.
15. پوپ، آرتوراپهام؛ اکرمن، فیلیس.1387. سیری در هنر ایران. ترجمه دریابندی، نجف و دیگران، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
16. ترکمان خامه، اسکندربیگ.۱۳۸۲.عالم‌آرای عباسی. مصحح افشار، ایرج، تهران: انتشارات امیرکبیر.
17. جابری انصاری، محمدحسن.1378. تاریخ اصفهان. مصحح مظاهری، جمشید، چاپ اول، اصفهان: ناشر مشعل.
18. حجت، عیسی؛ ملکی، مهدی.1391.هم‌گرایی سه گونه بنیادین هندسی و پیدایش هندسه مسجد. معماری و شهرسازی هنرهای زیبا، دوره 17، ش4: 5-16.
19. ربن شه، لیلا؛ سلطان‌زاده، حسین؛ قدیری، بهرام. 1375. گونه‌ شناسی معماری مساجد. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
20. رفیعی ‌‌مهرآبادی، ابوالقاسم.1352. آثار ملی اصفهان. تهران: چاپخانه اتحاد.
21. ریسمانچیان، امید؛ بل، سایمون.1389. شناخت کاربردی چیدمان فضا در درک پیکره‌بندی فضایی شهرها. نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، ش 43: 49-56
22. زارعی، محمدابراهیم.1394.گونه‏شناسي معماري مساجد محله‌ای شهر سنندج در دوره قاجار. مطالعات شهر ایراني اسلامي، بهار، ش 19: 15-28.
23. شایسته فر، مهناز.1384. نقش تزئینی و پیام‌رسانی کتیبه در معماری اسلامی. کتاب ماه و هنر، ش 3: 90-89.
24. ضیمران، محمد.1393. درآمدی بر نشانه‌شناسی هنر. تهران: نشر قصه.
25. ضیمران، محمد.1382. نشانه شناسی و هنر. تهران: آگاه .
26. کبیری سامانی، علی.1392. طبیعت، کیمیای معماری: نگاهی نو به انسان. طبیعت ﻭ معماری. اصفهان: گلدسته.
27. کبیر صابر، محمدباقر؛ مظاهریان، حامد؛ پیروی، مهناز.1393. ریخت‌شناسی معماري مسجد کبود تبریز. مطالعات معماري ایران، ش ٤، پاییز و زمستان ، ٥-23.
28. کنبی، شیلا.1388. هنر و معماری صفویه. ترجمه موحد، مزدا، چاپ دوم، تهران: مؤسسه تألیف ترجمه و نشر آثار هنری متن.
29. کیانی، محمد یوسف.1379. معماری ایران دوره اسلامی. تهران: انتشارات سمت.
30. _____.1395. تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی. چاپ هشتم، تهران: انتشارات سمت.
31. کوماراسوامی، آناندا. 1396. هنر و نمادگرایی سنتی. ترجمه علیزاده، حسین، تهران: انتشارات علمي ﻭ فرهنگي.
32. گدار، آندره.1378. آثار ایران. ترجمه مصطفوی، محمدتقی، ج 2، انتشارات: آستان قدس.
33. گرابار، الگ.١٣9٦. نماد ﻭ نشانه در تفسير معماري اسلامي. ترجمه نيرطهوري، مجله گلستان هنر، شماره ٩، تهران: فرهنگستان هنر: 13-25.
34. گنون، رنه.1381. معانی رمزی صلیب. ترجمه پروین پرتوی، تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش).
35. _____.1391. معانی نمادین گنبد. ترجمه فردانش، فرزین، فصلنامه خیال، شماره (4): 72-77.
36. لینگز مارتین.1395. رمز و مثال اعلی. ترجمه مسعود رجب نيا، تهران: سروش.
37. ماجدی، حمید؛ زرآبادی، زهرا سادات. 1395. مقاله جستاری ﺩر شناخت نماد، نشانه ﻭ علم نشانه‌شناسی. مرجع ﺩانش: 49-56.
38. مارتن، هانری، هوگ، جان.1395. سبک‌شناسی هنر معماری ‌در ‌سرزمین‌های اسلامی. تهران: علمی و‌ فرهنگی.
39. مجلسی، محمدباقر. 1395. بحارالانوار. ج 84، ص 28.
40. مصباحی، شکوفه.1388. گمشده‌ای از هنر و معماری دوره صفویه». تهران، نشر رسانه ‌‌پرداز: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری.
41. میرزاکوچک‌خوشنویس، ﺍحمد.1380. گونه ‌شناسی ‌عناصر پایه ﺩر معماری ﺭاب کریر. با همکاری آقای‌ مهندس‌ شاهرودی، تهران: سایه‌گستر.
42. _____.1397. جزوه معماری اسلامی، حکمت ‌و روش‌ها، دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی و‌احد تهران غرب.
43. _____.1397. دولت‌شهر ﺁرمانی ﺍیرانی: مفهوم فضای شهری ﺍیران. باغ نظر، شماره 6، پاييز ﻭ زمستان: 101-118.
44. مهدوی نژاد، محمدجواد. 1396. حکمت‌ معماري ﺍسلامي، جستجو ﺩر ژرف‌ساخت‌های‌ معنوي ‌معماري ﺍسلامي ﺍيران. نشريه ‌هنرهاي‌ زيبا. شماره١٩: 57 تا 66.
45. نعیما، غلامرضا.1394. سیر تحول معماری ایران دوره اسلامی. تهران: سروش دانش.
46. نصر، سید حسین.١٣9٠. معرفت و امر قدسی. ترجمه شاهرخ، حميد، اصفهان: نشر خاک.
47. _____.١٣٨9. هنر و معنویت اسلامی. ترجمه شاهرخ، حميد، اصفهان: نشر خاک.
48. _____.1380. ﺍز مکتب ﺍصفهان تا مکتب تهران. ترجمه منوچهر دین‌پرست، تهران: ایران، ص 22.
49. نقره‌کار، عبدالحمید.1393. ﺩرآمدی بر هویت ﺍسلامی ﺩر معماری. چاپ 4، تهران: ﺩفتر معماری ﻭ طراحی‌ شهری ﻭزارت مسکن ﻭ شهرسازی.
50. نقره‌کار، عبدالحميد؛ ﺭئيسي، محمدمنان؛ مردمی، کریم.1393. ﺩرآمدی ‌بر رمز و رمز پردازی ﺩر معماری ﺍسلامی. مجله‌ پژوهش‌های ‌معماری ﺍسلامی، شماره 2: 79-94.
51. نقره‌کار، عبدالحمید؛ محمد منان ﺭئیسی.1393.تحقق‌پذیری‌ هویت ﺍسلامی ﺩر آثار معماری. نشریه‌ مطالعات‌ شهر ﺍیرانی-ﺍسلامی، شماره (7):5-12.
52. هنرفر، لطف‌الله.1350.گنجینه آثار تاریخی اصفهان؛ آثار باستانی و الواح و کتیبه‌های تاریخی در استان اصفهان. تهران: چاپخانه زیبا.
53. هیلن برند، رابرت.1355. هنر و معماری اسلامی. ترجمه اشراقی، تهران: انتشارات روزبه.
54. _____.1380. هنر و معماری اسلامی. ترجمه آیت‌الله زاده شیرازی، باقر، تهران: انتشارات روزبه.
55. یاوری، حسین؛ باوفا، رقیه. 1385. اصفهان باغ آسمان، سیری در حکمت معماری‌ اسلامی و تزئینات وابسته به آن در دوره صفویه (با تأكيد بر معماری ‌اسلامی اصفهان در دوره صفویه). تهران: انتشارات سیمای دانش.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.