TY - JOUR T1 - An Assessment of the Status Quo and Suggesting Some Strategies to Motivate the Postgraduate Students of Islamic Architecture at Tabriz Islamic Art University TT - ارزیابی وضعیت و ارائۀ راهبرد برای ایجاد انگیزه در دانشجویان ارشد رشتۀ معماری اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز JF - CIAUJ JO - CIAUJ VL - 3 IS - 2 UR - http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-156-fa.html Y1 - 2018 SP - 33 EP - 46 KW - Islamic architecture KW - Faculty KW - Appraisal of factors KW - Strategy KW - Motivation. N2 - رشتۀ مهندسی معماری اسلامی در پی تأمین نیازها و خواسته‌های جوامع مسلمان جهت ایجاد گونه‌ای از معماری است که متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی و در جهت تعالی و کمال انسان ها باشد. انگیزه‌بخشی به آموزش معماری اسلامی عاملی است که مستقیم یا غیر‌مستقیم بر نتیجۀ آموزش اثر می‌گذارد. هدف از این تحقیق تعیین راهبرد برای ایجاد انگیزش در دانشجویان رشتۀ معماری اسلامی است. این پژوهش با در نظر گرفتن ماهیت آن و نحوۀ جمع‏‌آوری اطلاعات و با توجه به ابزار مورد استفاده که پرسشنامه است، به صورت پیمایشی می‏‌باشد. جهت تلفیق و ایجاد نظر واحد و مشترک پس از اخذ نظر ذی‌‏نفعان (اساتید، دانشجویان و دانش‌‏آموختگان رشته) با به‌‏کارگیری پرسشنامه، از روش دلفی استفاده شده است. در نهایت به منظور ارزیابی عوامل تأثیرگذار روی انگیزش نسبت به تهیۀ ماتریس‏‌های ارزیابی عوامل داخلی و عوامل خارجی اقدام و برای نرمالیزه‏‌کردن ضرایب ماتریس‏‌ها از نرم‌‏افزار SPSS استفاده شد. مدل مورد استفاده در ارائۀ راهبردها، مدل SWOT است. با مبنا قرار دادن نقش دانشکده در تقویت انگیزه، عوامل مؤثر در انگیزه دانشجویان به عوامل داخلی اساتید، برنامه‏‌های دانشکده و مکان آموزشی تقسیم و عوامل خارجی به محیط اجتماعی فرهنگی، محیط علمی، شرایط اقتصادی دسته‏‌بندی گردید. طبق بررسی‌های انجام‏‌شده، 13 نقطه ‏قوت و 12 نقطه‏‌ضعف در روند و نوع آموزش معماری اسلامی به‌‏دست آمده و 10 فرصت شناسایی و 23 تهدید مشخص شده است. در نهایت راهبردهای فرصت قوت (SO)، فرصت ضعف (WO)، تهدید ضعف (WT) و تهدید فرصت (ST) جهت بهبود انگیزۀ دانشجویان ارائه شده است. M3 10.29252/ciauj.3.2.33 ER -