Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal
فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی
CIAUJ
Art & Architecture
http://ciauj-tabriziau.ir
1
admin
2716-9758
2716-9642
10.52547/ciauj
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
2
1
online
1
fulltext
fa
تبیین ویژگیهای طراحی شهری ایرانی اسلامی تبریز، مورد مطالعه: بازار بزرگ شهر
Iranian Islamic Urban Design Features of Tabriz; Case study: Great bazaar of the city
شناسايي شكل زندگي مبتني بر سه مولفه کالبد، سبک زندگی و مفاهیم - معانی
Identifying the way of life based on the three components of the body, lifestyle and concepts - meanings
پژوهشي
Original Article
<p style="text-align: justify;"><span dir="RTL">شهر ت</span><span dir="RTL">بریز از تاریخ غنی برخوردار است که متأثر از تحولات خوشایند و ناخوشایند اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و طبیعی می</span><span dir="RTL">باشد. بافت قدیم تبریز همچون بافت برخی دیگر از شهرهای ایران، حاصل تاریخی پر فراز و نشیب و میراثی گران</span><span dir="RTL">بها و ارزشمند در زمینه</span> <span dir="RTL">طراحی شهری می</span><span dir="RTL">باشد. مجموعه</span><span dir="RTL">های شهری عظیم و بکر هم</span><span dir="RTL">چ</span><span dir="RTL">ون </span><span dir="RTL">ب</span><span dir="RTL">ازارها در ایران، طی فرآیندی تاریخی از اندوخته</span><span dir="RTL">های فکری فرهنگی و معنوی تبلور یافته و بدیهی است که به یکباره از نمونه</span><span dir="RTL">های بیگانه دیگری الگوبرداری نشده است. بازسازی</span> <span dir="RTL">و رونق شهر تبریز پس از زلزله</span><span dir="RTL">های ویران</span><span dir="RTL">کننده و دیگر تحولات، اشاره</span><span dir="RTL">ای به وجود اصول و مبانی مکتبی از پیش شکل گرفته دارد. بازار تبریز که به ثبت جهانی رسیده، به طور مسلم از نظر کالبدی- فضایی و اجتماعی یکی از ارکان هویتی این شهر است. مسئله مورد نظر بی</span><span dir="RTL">توجهی به این میراث ارزشمند و عدم آشنایی با ویژگی</span><span dir="RTL">های اصول و مبانی مکتب مذکور و هدف اصلی استنتاج مبانی طراحی شهری از فرهنگ و سنن تبریزیان و تجلیات کالبدی موجود آن، به عنوان مکتبی از مکاتب طراحی شهری ایرانزمین با ویژگیهای خاص سنت طراحی شهری خود است. آموختن از این مجموعه و بازشناسی ابعاد پنهان موجود در آن، میتواند به ارتقای کیفیت شهرهای هم فرهنگ منطقه و توسعه فضاهای شهری کمک شایانی نماید. در این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی موضوع از طریق تحلیل، محتوای متون و اسناد موجود و مشاهدات میدانی مورد مطالعه و بازشناسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می</span><span dir="RTL">دهد بازار تبریز برخلاف بازارهای تهران، اصفهان، کاشان که ساختاری خطی با انشعابات کمتر می</span><span dir="RTL">باشند، به صورت شبکهای متشکل از راسته</span><span dir="RTL">ها، دالان</span><span dir="RTL">ها، گره</span><span dir="RTL">ها، تیم</span><span dir="RTL">ها، تیمچه</span><span dir="RTL">ها، سراها، مساجد و با انشعابات فراوان به عنوان سیستمی کارآمد در ابعاد اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، اقلیمی و با تنوع بالای فعالیتی، با نظمی پیچیده به حیات خود ادامه می</span><span dir="RTL">دهد. در نهایت می</span><span dir="RTL">توان چنین نتیجه</span><span dir="RTL">گیری نمود که سنت طراحی شهری تبریز مکتبی است منحصر به فرد، دارای فضاهای شهری دلنشین، رنگ و لعاب گرم و شاد، بافت هماهنگ و دانهبندی نرم که درسهایی آموزنده و ارزشمند برای بازگو کردن و بازآموزی دارد.</span></p>
<p style="text-align: justify;">Tabriz city has a rich history affected by various socio-economic, cultural and natural aspects. Tabriz old traditional built form, like all other traditional Iranian cities, is the result of various historical events and a valuable culture in urban Design context. Great indigenous urban design complexes like Iranian Bazaars are the reflection of cultural and spiritual aspects of a process in a long period of time. Their design patterns are not copied from other places. They are quite indigenous and unique in their types. Reconstruction of Tabriz after destructive earthquake in a short time indicates that they had clear specific urban design concepts and criteria to regenerate such a great complex.</p>
<p style="text-align: justify;">Tabriz Bazaar was the center of exchanging European commodities; therefore, it was famous in the world. Due to this reason, it is registered as a world cultural heritage in UNESCO. It is also an important socio-economic and cultural element which gives identity to the Tabriz city. A large part of the Bazaar area is located in the south of the Mehran Rood River. The existence of the river has caused the formation of “Pol-bazaar” (Local name) which means Bazaar created on bridge. This bridge bazaar is along the “Rasta” (main axis), leading to the north of the Bazaar. A large number of entrances all around the bazaar show the outstanding elements that indicate the extend and amount of various activities going on in the area. Religious places like mosques for Muslim are usually built along the Bazaars too. The main problem is that, there hasn't been proper respect for bazaar as a cultural heritage and there is no familiarity with Iranian Islamic urban design criteria of the Bazaar in Tabriz city, as far as urban design theories are concerned. The main aim of this research is to derive urban design criteria of Tabriz built form as a school of thought of urban design. Deriving such urban design criteria and getting lesson from it would not only help in up grading the condition of existing bazaar itself, but also it helps in improving urban design quality of other places with similar culture in the region. In this article, the methodology is analytical descriptive. Data collections is done through library research, review of available documents and also from filled survey and site observation and then all these are analyzed.</p>
<p style="text-align: justify;">Finally it is concluded that, Tabriz Bazaar has a different pattern from those of Tehran, Esfahan and Shiraz which are of linear type. It has a network pattern. The network of Tabriz great Bazaar is combined from main “Axis”, “Corridors”, “Nods”, “Teams”, “Timchehes”, “Saras”, “Caravansaries” and “Mosques”. These all have been functioning considering all aspect of socio-cultural and economic with lot of diversities, throughout history.</p>
<p style="text-align: justify;">At last, it is concluded that; the culture of urban design of Tabriz is a unique school of thought with convivial urban spaces, unique socio-commercial places such as “Pol-Bazaars”, and rich social capital (with regard to religious & cultural values). Fine grain and uniform texture of the built form is full of warmth and intimacy. It forms a happy composition which has lots of lessons for designing in future. No doubt that such a built form creates a special kind of sense of identity and belonging.</p>
بازار تبریز, ویژگیهای مکتب تبریز, هویت, حس تعلق, سنت طراحی شهری.
Bazaar of Tabriz, Tabriz School of Urban Design Thought, Characteristics, Sense of Belonging & Identity, Tradition of Urban Design.
87
108
http://ciauj-tabriziau.ir/browse.php?a_code=A-10-437-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Reza
PourJafar
محمدرضا
پورجعفر
pourja_m@modares.ac.ir
1003194753284600993
1003194753284600993
Yes
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس
Asghar
اصغر
مولایی
1003194753284600994
1003194753284600994
No
Tabriz Islamic Art University
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
Ali
PourJafar
علی
پورجعفر
1003194753284600995
1003194753284600995
No
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس