واکاوی خاستگاه فلسفی آموزش به اجتماع در فرآیند مشارکت‌پذیری شهروندان از منظر روش رئالیسم اسلامی - فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی
سال 5، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1399 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 194-183 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


مسئول اداره بازآفرینی محلات شهری، شهرداری شیراز، شیراز، ایران ، najdaghi@ut.ac.ir
چکیده:   (4163 مشاهده)
مشارکت امری مهم در برنامه ریزی شهری است؛ یکی از عوامل ناموفق بودن اجرای پروژه های توسعۀ محلات شهری در ایران عدم توجه  به نقش ساکنان است. این مهم، حاصل فقدان برنامه ریزی لازم برای جلب مشارکت حداکثری ساکنان و آموزش آن ها است. هدف این پژوهش، تدوین چارچوب مفهومی متناسب با فرهنگ جامعۀ ایرانی اسلامی برای ارائۀ الگوی بومی آموزش ساکنان مبتنی بر فلسفۀ رئالیسم اسلامی است. برای نیل به این هدف، جایگاه آموزش در فرایند جلب مشارکت مردمی مبتنی بر مبانی فلسفی اندیشۀ اسلامی درباب آموزش، با توجه به نقش اجتماع و به تبع آن مشارکت، تحلیل شده است تا ماهیت اندیشۀ اسلامی در باب آموزش اجتماعی و رفتار اجتماعی در جامعه، اهداف، اصول، روش و محتوای آموزش متأثر از اندیشۀ اسلامی، ارائه شود. این پژوهش از منظر هدف، تحقیق بنیادی و براساس ماهیت موضوع و حیطۀ مورد پژوهش در علوم اجتماعی، توصیفی–تحلیلی محسوب می شود. تبیین ویژگی های آموزش به اجتماع براساس فلسفۀ رئالیسم اسلامی در مقایسه با آن دسته از نظریه های مشارکت در شهرسازی و برنامه ریزی شهری که بر پایۀ آموزش به اجتماع تدوین شده اند، به عنوان نتیجۀ تحقیق نشان می دهند، آموزش از جامعه و آموزش برای جامعه اصل است، و نه آموزش به جامعه. در این جامعه، ارزش ها براساس انسان شناسی تبیین می شوند. به این معنی که در جامعۀ اسلامی، اهداف و نیازهای آموزشی طی فرایندی دوطرفه و با اهمیت بخشی به نقش اجتماع در این فرایند، براساس خواست های جامعه تدوین و در قالب برنامه ریزی شده به جامعه ارائه می شوند.
متن کامل [PDF 1346 kb]   (815 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فرهنگ و سبك زندگي
دریافت: 1399/7/16 | پذیرش: 1399/10/27 | انتشار الکترونیک: 1399/11/28

فهرست منابع
1. چلبی، مسعود. 1375. جامعه‏شناسی ‏نظم: تشریح ‏و ‏تحلیل ‏نظری ‏نظم ‏اجتماعی، تهران: نشر نی.
2. حناچی، پیروز. 1391. مرمت شهری در بافت‏های تاریخی ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
3. حناچی، پیروز، و سمیه فدایی نژاد. 1390. تدوین چارچوب مفهومی حفاظت و بازآفرینی یکپارچه در بافت‏های فرهنگی-تاریخی، نشریۀ هنرهای زیبا، شماره 46 .
4. حسنی، سیدحمیدرضا؛ موسوی، هادی. 1391. ساخت و عامل در نظریۀ اعتباریات علامه طباطبایی و نظریه ساخت‏یابی گیدنز، دوفصلنامه علمی‏پژوهشی نظریه‏های اجتماعی متفکران مسلمان، سال دوم، شماره 2.
5. خسروپناه، عبدالحسین. 1384. آسیب شناسی فلسفه اسلامی، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزه‏های فلسفه، کلام، ادیان و عرفان، جلد سوم. به کوشش حسین کلباسی اشتری، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
6. شرفی، مرجان؛ برک پور، ناصر. 1389. گونه شناسی تکنیک‏های مشارکت شهروندان در برنامه ریزی شهری، بر مبنای سطوح مختلف مشارکت، نامه معماری و شهرسازی ، سال دوم شماره 4.
7. شریعتمداری‌، علی. 1343. تعلیم و تربیت، مجله تعلیم وتربیت، سال اول، شماره 1.
8. صالحی، اکبر؛ مرادی، امیر و فیروزی، اسماعیل. 1394. نگاهی جامع به تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مرتضی مطهری با تأکید بر اصول، اهداف و روش‏های تربیتی، نشریۀ پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 22، شماره 25.
9. طباطبایی، محمدحسین. 1335. اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج1، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
10. طباطبائی، محمد حسین. 1385. اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج3 ، قم: نتشارات صدرا.
11. طباطبایی، محمدحسین. 1387. روابط اجتماعی در اسلام، قم: بوستان کتاب.
12. طباطبایی، محمدحسین. 1385. مجموعه الرسائل العلامه الطباطبایی، مصحح صبح ربیعی، قم: انتشارات باقیات.
13. عبدی دانشپور، زهره. 1394. درآمدی بر نظریه‏های برنامه‏ریزی با تأکید ویژه بر برنامه‏ریزی شهری، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
14. گوتک، جرالد. ال.1380. مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمد جعفر پاک سرشت، تهران: انتشارات سمت.
15. محمدي، مهدي.1380. « تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهري»، مجله کیهان فرهنگی، شماره 26.
16. مصباح یزدی، محمدتقی. 1382. نظریه حقوقی اسلام: حقوق متقابل مردم و حکومت، نگارش محمدمهدی نادری و محمد مهدی کریمی نیا، جلد اول و دوم، چاپ اول، قم: مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
17. مطهری، مرتضی. 1371. تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: انتشارات صدرا.
18. مطهري، مرتضی. 1374. سیري در سیره نبوي، تهران: انتشارات صدرا.
19. مطهری، مرتضی. 1377. مجموعه آثار، جلد 6 و 13، تهران: انتشارات صدرا.
20. مطهري، مرتضی. 1380. فطرت، تهران: انتشارات صدرا.
21. مطهری، مرتضی. 1388. کلیات علوم اسلامی، کلام، عرفان، حکمت عملی، قم: انتشارات صدرا.
22. ملکی، حسن. 1384. تعلیم و تربیت اسلامی: رویکرد کلان‏نگر، تهران: انتشارات عابد.
23. نبویان، سیدمحمود. 1388. فلسفه حق، قم: مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
24. ندایی، هاشم. 1389. مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره)، مجله پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 19، شماره 11.
25. هیلیر، جین. 1388. سايه‌هاي قدرت: حكايت دورانديشي در برنامه‌ريزي كاربري اراضي، ترجمه کمال پولادی، تهران: انتشارات جامعه مهندسان مشاور ايران.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.