سال 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1399 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 183-194 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najdaghi N. Investigating the Philosophical Origin of Community Education in the Citizen Participation Process from the Perspective of Islamic Realism. CIAUJ. 2020; 5 (2) :183-194
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-262-fa.html
نژداغی نسترن. واکاوی خاستگاه فلسفی آموزش به اجتماع در فرآیند مشارکت‌پذیری شهروندان از منظر روش رئالیسم اسلامی. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1399; 5 (2) :183-194

URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-262-fa.html


مسئول اداره بازآفرینی محلات شهری، شهرداری شیراز نژداغی ، najdaghi@ut.ac.ir
چکیده:   (2332 مشاهده)
مشارکت امری مهم در برنامه ریزی شهری است؛ یکی از عوامل ناموفق بودن اجرای پروژه های توسعۀ محلات شهری در ایران عدم توجه  به نقش ساکنان است. این مهم، حاصل فقدان برنامه ریزی لازم برای جلب مشارکت حداکثری ساکنان و آموزش آن ها است. هدف این پژوهش، تدوین چارچوب مفهومی متناسب با فرهنگ جامعۀ ایرانی اسلامی برای ارائۀ الگوی بومی آموزش ساکنان مبتنی بر فلسفۀ رئالیسم اسلامی است. برای نیل به این هدف، جایگاه آموزش در فرایند جلب مشارکت مردمی مبتنی بر مبانی فلسفی اندیشۀ اسلامی درباب آموزش، با توجه به نقش اجتماع و به تبع آن مشارکت، تحلیل شده است تا ماهیت اندیشۀ اسلامی در باب آموزش اجتماعی و رفتار اجتماعی در جامعه، اهداف، اصول، روش و محتوای آموزش متأثر از اندیشۀ اسلامی، ارائه شود. این پژوهش از منظر هدف، تحقیق بنیادی و براساس ماهیت موضوع و حیطۀ مورد پژوهش در علوم اجتماعی، توصیفی–تحلیلی محسوب می شود. تبیین ویژگی های آموزش به اجتماع براساس فلسفۀ رئالیسم اسلامی در مقایسه با آن دسته از نظریه های مشارکت در شهرسازی و برنامه ریزی شهری که بر پایۀ آموزش به اجتماع تدوین شده اند، به عنوان نتیجۀ تحقیق نشان می دهند، آموزش از جامعه و آموزش برای جامعه اصل است، و نه آموزش به جامعه. در این جامعه، ارزش ها براساس انسان شناسی تبیین می شوند. به این معنی که در جامعۀ اسلامی، اهداف و نیازهای آموزشی طی فرایندی دوطرفه و با اهمیت بخشی به نقش اجتماع در این فرایند، براساس خواست های جامعه تدوین و در قالب برنامه ریزی شده به جامعه ارائه می شوند.
متن کامل [PDF 1212 kb]   (174 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی در زمینه معماری، شهرسازی و رشته‌های وابسته
دریافت: 1399/7/16 | پذیرش: 1399/10/27 | انتشار الکترونیک: 1399/11/28

فهرست منابع
1. Abdi Daneshpour, Z. 2015. An introduction to planning theories with a special emphasis on urban planning. Third edition. Tehran: Shahid Beheshti University Press. [In Persian]
2. Assefa G. and Frostell B. 2007. Social Sustainability and Social Acceptance intechnology Assessment: A Case Study of Energy. Technologies in Society Journal. 29:63-78. [DOI:10.1016/j.techsoc.2006.10.007]
3. Chalabi, M. 1996. Sociology of order: theoretical description and analysis of social order. Tehran: Ney Press. [In Persian]
4. Gotek, J. L. 2001. Philosophical schools and educational ideas. Translated by M. Pakseresht. Tehran: SAMT. [In Persian]
5. Hanachi, P. and S. Fadaienejad. 2011. Develop a conceptual framework for integrated conservation and regeneration in cultural-historical contexts. Journal of fine arts. 3(46): 18-26.
6. Hanachi, P. 2012. Urban restoration in the historical contexts of Iran. Tehran: SAMT. [In Persian]
7. Hasani, H. and H. Mousavi. 2012. Construction and factor in Allameh Tabatabai's theory of credit and Giddens' theory of construction. Bi-Quarterly Journal of Social Theories of Muslim Thinkers. 2(2): 129-159.
8. Hilier, J. 2010. Shadows of Power: A Story of Foresight in Land Use Planning. Trnslated by K. Pouladi. Tehran: Publications of Iranian Society of Consulting Engineers.
9. Khosropanah, A. 2005. Pathology of Islamic philosophy. Proceedings of the conference on the study of texts and sources in the fields of philosophy, theology, religions and mysticism. Third volume. Collected by H. Kalbasi Ashtari. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies.
10. Maleki, H. 2005. Islamic Education: A Macro Approach. Tehran: Abed Press. [In Persian]
11. Mesbah Yazdi. M. 2003. Islamic legal theory: the reciprocal rights of people and government. Collected by M. Naderi, and M. Kariminia. The 1st and 2nd volume. The 1st edition. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publishing Center. [In Persian]
12. Mohammadi, M. 2001. Islamic education from the perspective of Shahid Motahari. Journal of Cultural Universe. 26: 29-181.
13. Motahari, M. 1992. Islamic Education and Training. Tehran: Sadra Press. [In Persian]
14. Motahari, M. 1995. Search in the prophetic way. Tehran: Sadra Press. [In Persian]
15. Motahari, M. 1998. The Collection. The 6th and 13th volume. Tehran: Sadra Press. [In Persian]
16. Motahari, M. 2001. The Nature. Tehran: Sadra Press. [In Persian]
17. Motahari, M. 2009. Generalities of Islamic sciences, theology, mysticism, practical wisdom. Tehran: Sadra Press. [In Persian]
18. Nabavian, M. 2010. Philosophy of truth. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publishing Center. [In Persian]
19. Nedaie, H. 2011. Fundamentals of education from the perspective of Allameh Seyed Mohammad Hossein Tabatabai. Journal of Research in Islamic Education. 19(11): 29-42.
20. Petts, J. and Leach. B. 2000. Evaluation Methods for Public Participation: Literature Review. Bristol: Environment Agency.
21. Roberts, P. 2000. The evolution, definition and purpose of urban regeneration, A handbook, British Urban Regeneration Association. London: SAGE Publications.
22. Salehi, A. A. Moradi, and E. Firouzi. 2015. A comprehensive look at Islamic education from the perspective of Martyr Morteza Motahhari with emphasis on the principles, goals and methods of education. Journal of Research in Islamic Education. 22(25): 9-37.
23. Sharafi, M. and N. Barakpour. 2010. Typology of citizen participation techniques in urban planning, based on different levels of participation. Journal of Letter of Architecture and Urbanism. 2(4): 77-101.
24. Shariatmadari, A. 1964. Education and training. Journal of Education and training. 1(1): 1-15.
25. Tabatabai, M.H. 1956. Principles of Philosophy and the Method of Realism. Qom: Islamic Publications Office, Shahid Motahari Scientific and Cultural Foundation. V I & II. [In Persian]
26. Tabatabai, M.H. 2006. Principles of Philosophy and the Method of Realism. Qom: Islamic Publications Office, Shahid Motahari Scientific and Cultural Foundation. V III. [In Persian]
27. Tabatabai, M.H. 2007. Collection of Al-Tabala Tabatabai Al-Rasa'il. Corrected by S. Rabiei. Qom: Baqiat Press. [In Persian]
28. Tabatabai, M.H. 2008. Social relations in Islam. Qom: Bostan Ketab. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb