سال 6، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1400 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 49-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bazmi S, Soltanzadeh H, Ghasemi Sichani M. A Comparison of the Position of Women in Worship Places of the Abrahamic Religions in the Safavid Period of Isfahan. CIAUJ. 2021; 6 (2) :33-49
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-316-fa.html
بزمی شیوا، سلطان زاده حسین، قاسمی سیچانی مریم. بررسی تطبیقی چگونگی استقرار جایگاه بانوان در فضاهای عبادی ادیان ابراهیمی در دوره ی صفوی اصفهان. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1400; 6 (2) :49-33

URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-316-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، h72soltanzadeh@gmail.com
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
چکیده:   (363 مشاهده)
عوامل متعدد از قبیل باورهای مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، هنجارها، ارزشهای اجتماعی و آزادیهای جنسیّتی در بستر خانواده و جامعه بر هویّت اجتماعی و فرهنگی زن و مرد و به دنبال آن رابطه بین جنسیّت و معماری اثرگذار است. تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان اهمیّت مؤلفهی باورهای فرهنگی، اعتقادی و مذهبی بر ساختار رابطه جنسیّت و فضا، به دنبال پاسخ به این پرسش است که ویژگیهای فضای معماری در اماکن مذهبی ادیان مختلف در دوره صفوی چگونه از هویت جنسیّتی، اعتقادات دینی و فرهنگی مربوط به زنان و مردان تأثیر پذیرفته است؟ به همین منظور، با گزینش سه نمونه موردی از مسجد، کلیسا و کنیسه در بافت تاریخی شهر اصفهان، تأثیر نقش مؤلفهی مذهب بر رابطهی جنسیّت و معماری و تاثیر آن بر ساختار شکلی این فضاها بررسی میشود. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش تحقیق تفسیری تاریخی و سپس توصیفی تحلیلی به شناخت موضوع حضور در عبادتگاههای ادیان مختلف پرداخته، پس از آن با تحلیل عناصر فضایی آنها، روابط عملکردی در هر یک بررسی شده  و به کمک روش تحقیق تطبیقی، عناصر کالبدی و فضایی شامل ورودی، محل عبادت و جایگاه نشستن بانوان در هر یک از اماکن مذهبی(مسجد، کلیسا و کنیسه) با یکدیگر مقایسه شده و نشان داده شد که در کنیسههای یهودیان اصفهان گسترش قلمروهای جنسیتی، تفکیکپذیری فضاها و وجود فضای تک جنسیّتی، بسیار پررنگتر بوده و مرزهای جنسیّتی در مساجد کمرنگتر از کنیسهها میباشد. اعتقادات دینی، حریمهای فیزیکی و جنسیّتی در کلیساها را بیشتر کاهش داده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که باورهای فرهنگی و مذهبی بر رابطه جنسیّت و فضا تاثیرگذار بوده و تفاوت ساختارهای جنسیّتی در مذاهب گوناگون، تغییرات نمایانی در شکلگیری کالبد عبادتگاهها ایجاد میکند.
متن کامل [PDF 2658 kb]   (171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بررسی‌های تاریخی آثار و مفاهیم نظری در زمینه معماری، شهرسازی و رشته های وابسته
دریافت: 1400/8/4 | پذیرش: 1400/11/3 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10

فهرست منابع
1. Ahari, Zahra. 2005. Two religious institutions, one language, two expressions: A comparison of the urban architectures of mosques and churches in Isfahan school of urban planning. Golestan Honar. No. 2. Fall and winter. [in Persian]
2. Amy Erbe, Healy. 2019. Gender Role Attitudes and Religious Denomination: Context Matters. Social Politics, Summer 2019: 1-30.
3. Araklian, Varojan. 2014. Architecture of Vanak Church Complex in Isfahan. Peyman Armenian Cultural Quarterly. 18. Winter 2014. No 70. Page 73. [in Persian]
4. Asadi, Lahon and Soltanzadeh, Hossein. 2019. The Role of Government in Shaping the Spatial Structure of Isfahan City during the Safavid Period. Space Ontology International Journal, Vol. 8, Issue 2, Spring 2019, 19- 32.
5. Avcioglu, Nebahat. 2007. Identy-as-form: The mosque in the west, Cultural Analysis 6. California.
6. Bishob, Isabella. 1996. From Bistoon to Zardkooh Bakhtiari. Translated by Mehrab Amiri, first edition, Bija: Sahand Publishing. [in Persian]
7. Careri, Giovanni Francesco Gemelli. 2004. Careri's Travelogue. Translated by Abbas Nakhjavani and Abdul Ali Karang. Tehran: Scientific and cultural publications. [in Persian]
8. Chardin, Jean. 1993-1996. Chardin's Travelogue. Translated by Iqbal Yaghmaei. Tehran: Toos Publications, Ghaemieh Computer Research Center, Isfahan. 4. [in Persian]
9. Cohen, Abraham. 2003. A Treasure of the Talmud. Translated by Amir Fereydoon Gorgani. Tehran: Asatir. [in Persian]
10. Dehghan, Farid. 2010. Architecture of religious places. Tehran: Yazda. [in Persian]
11. Della Valle, Pietro .1991. Pietro Della valle's Travelogue. translated by Shoauddin Shafa. Tehran. Scientific and Cultural Publishings. [in Persian]
12. Dişli, Gülşen. 2017.Cultural Heritage and Gender: On the Traces of Women's Prayer Space in Bitola Mosques. Online Journal of Art and Design. 5. April 2017.
13. 2015.Women's Prayer Space in the Case Studies of the Historic Mosques in Three Balkan Countries. Original Scientific Paper.UDC 726.2(497).14-18.
14. Eftekhari, HaniehSadat and Soltanzadeh, Hossein. 2020. The cultural role of privacy and design methods in the separation of male and female spaces in mosques. Anthropology Quarterly. No. 29. 16. Autumn and winter 2019. [in Persian]
15. Figueroa, Dan Garcia Desilova. 1984. Dan Garcia's Travelogue, Ambassador of Spain at the Court of Shah Abbas I. Translated by Gholam Reza Samiei. Tehran: Nashr noo. [in Persian]
16. Gharipour. Mohmamad. 2014.The Question of Identity: The Architecture of Synagogues in Isfahan, Iran. Paper presented at the Architecture, Culture, and Spirituality Symposium (ACS6) in Toronto, 2014.
17. HamzehNejad. Mehdi and Aghaei, Solmaz. 2017. An Investigation of the pattern of women's nave in contemporary mosques and prayer halls of Iran based on the socio-political role of women in the Islamic Revolution. Woman in culture and art. 9. No. 3. pp. 357-335. [in Persian]
18. Hassanpour, Morteza. Soltanzadeh, Hossein. 2019. The Impact of Ta'ziyah Ritual on the Vernacular Architecture of Mazandaran's Tekiehs Ask Tribe of Amol. Scientific-Research Journal of Islamic Art Studies. 15. Summer.34. [in Persian]
19. Holster, Ernst. 1975. Isfahan, one hundred and thirteen years ago; With descriptions of images, the first part of Isfahan. Translated by Mohammad Asemi. Culture and Art Publications. Anthropology Center of Iran. [in Persian]
20. Honarfar, Lotfollah.1965. Isfahan historical treasures. Isfahan Imami Publications. [in Persian]
21. Hospian, Shahin. 2014. History of Vanak Church in Isfahan (Deir of Holy Amnaper Keitch). Peyman Journal. Winter.2011. No. 70. [in Persian]
22. Karimian, Hassan and Nikzad, Meysam.2012. The effect of jurisprudential standards on the formation of architecture and residential areas of Jewish and Christian minorities in Safavid Isfahan. Quarterly Journal of Historical Sociology. Volume,4, 2. Autumn and Winter: 193 - 224. [in Persian]
23. Kattoff, Fadat Afanas Yevich. 2536 Imperial. Kattof's Travelogue. Translated by Mohammad Sadegh Homayounfard, edited by Abdolali Siavashi. National Library of Iran Press. Tehran. [in Persian]
24. Khorrami rouz, Reihaneh, Falamaki, Mohammad mansour and Norouzborazjani, Vida.2020. An explanation of the creation of gender balance in space: A case study on Tehran shopping centers. Bi-Quarterly Journal of Architectural Thoughts, Scientific Journal. Volume 4. Issue 8. Autumn and Winter2020. [in Persian]
25. Khoudja, Yassine, and Fenella Fleischmann. 2014. Ethnic differences in female labour force participation in the Netherlands: Adding gender role attitudes and religiosity to the explanation. European Sociological Review 31 (1): 91-102. [DOI:10.1093/esr/jcu084]
26. Lefebvre, H. 1991. The production of space. Oxford: Blackwell.
27. Levin, Vladimir.2021. The Architecture of Gender: Women in the Eastern European Synagogue.JEW HIST 35: 89-134. [DOI:10.1007/s10835-021-09412-4]
28. Manning, Christel. 1999. God Gave Us the Right: Conservative Catholic, Evangelical Protestant and Orthodox Jewish Women Grapple with Feminism. New Brunswick: Rutgers University Press.
29. Mortada, Hisham. 2005. Traditional Islamic Principles of built environment. Pearlmutter, David, (2007); Architecture and Climate: The Environmental Continuum, Institutes for Desert Research, Ben-Gurion University of the Negev.
30. Nyhagen Predelli, Line. 2008. Religion, Citizenship and Participation: A Case Study of Immigrant MuslimWomen. [DOI:10.1177/1350506808091506]
31. 2019. "Mosques as Gendered Spaces: The Complexity of Women's Compliance, and Resistance To, Dominant Gender Norms, and the Importance of Male Allies". figshare.https://hdl.handle.net/2134/37788.
32. Parhoon, Homa.2014. The role of religion in the formation of ancient urban structures. Sarvestan electronic monthly, No.3. [in Persian]
33. Prochazka, Amjad Bohumil. 1994. Architecture of the world mosques. Translated by Hossein Sultanzadeh.Tehran: Amirkabir Publications. [in Persian]
34. Ravandi, Morteza. 2003. Social history of Iran. Tehran: Negah Publications. Second Edition.C4. [in Persian]
35. Roald, Anne Sofie. 2001. Women in Islam: The Western Experience. London: Routledge. [DOI:10.4324/9780203278369]
36. Safrai, Shmuel and Stern, Menahem. 1976. Jewish People in the First Century, ed. Amsterdam; Van Gorcum, 1976, p. 868.
37. Safrai, Shmuel.2002. The Place of Women in First-century Synagogues: They were much more active in religious life than they are today. Jerusalem Perspective ,1993.
38. Sangtrash, Fataneh and Pourmand, Hassan Ali. 2019. Jews' Mindsets in Constructing Synagogue Case Study: Juybareh Neighborhood in Isfahan. Journal of Art and Civilization of the Orient. Volume7. Issue: 26:5-20. [in Persian]
39. Sediqpour, Rafael. 2008. Architecture of Isfahan synagogues. Daneshnama Technical-Specialized Monthly,16, Volume 3, Serial Issue 161-162. [in Persian]
40. Sediqupour, Rafael, 2017. Architecture of Isfahan Synagogues. The Great Islamic Encyclopedia Center. [in Persian] Shannahan, Dervia Sara. 2014. Gender, Inclusivity and UK mosque experiences. Contemporary Islam 8: 1-16. [DOI:10.1007/s11562-013-0286-3]
41. Soltanzadeh, Hossein. 2005. Entrance spaces in traditional Iranian architecture. Tehran: Cultural Research Office. [in Persian]
42. Soltanzadeh, Hossein. 2015.The Role of Climate and Culture on the Formation of Courtyards in Mosques. Space Ontology International Journal. 4 (15) Autumn 2015: 19- 28.
43. Thomas WD.1972.The Place of Women in the Church at Philippi. The Expository Times. 1972;83(4):117-.021. [DOI:10.1177/001452467208300406]
44. Varmaghani, Hosna, Soltanzadeh, hossein.2018. The role of gender and living culture in the formation of houses: A comparison of Qajar houses in Gilan and Bushehr. Armanshahr Architecture and Urban Planning Quarterly. 23. Summer 1397: 134-123. [in Persian]
45. Varmaghani, Hosna, Soltanzadeh, Hossein and Seyed Ataullah Tahaei. 2018. A comparative study of the effect of culture on the entrance of Qajar houses in Gilan and Mazandaran. Arman-Shahr Architecture and Urban Planning Quarterly. No. 25. Winter 1397: 237-249. [in Persian]
46. Varmaghani, Hosna, Soltanzadeh, Hossein and Mozayan Dehbashi Sharif. 2015. The relationship between gender and space in the private and public spheres of the Qajar period. Scientific Research Quarterly of Bagh-e Nazar, Nazar Research Institute of Art, Architecture and Urban Planning, 19-29: 12, No. 37. [in Persian]
47. Voicu, Malina. 2009. Religion and Gender across Europe. Social Compass. 2009; 56(2) :144-162. [DOI:10.1177/0037768609103350]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb