سال 4، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1397 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 1-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirbabaei M T, Nejad Ebrahimi A. Representing the Meaning of Urban Spaces in Ardabil in the Safavid Era Through Hall’s Cultural Approach*. CIAUJ. 2018; 4 (1) :1-14
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-213-fa.html
پیربابائی محمدتقی، نژادابراهیمی احد، ابی زاده سامان. بازنمایی معناهای فضاهای شهری اردبیل دورۀ صفویه با نظریۀ فرهنگی هال. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1397; 4 (1) :1-14

URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-213-fa.html


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، pirbabaei@tabriziau.ac.ir
2- هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (825 مشاهده)
فرهنگ هر شهر هم الگوی پدیداری شهر است و هم حامل حال‏‌وهوا و فضای معنایی است که شهر در درون آن توسعه و تحول می‏‌یابد. از این رو فرهنگ شهر عبارت است از نظام معنا یا نمادهای معنادار و یا معانی نمادین و الگوی کالبدی آن. بنابراین راهبرد اساسی در شناسایی فرهنگ شهری، توجه به انواع یا اشکال گوناگون فضاهای شهری و معانی و مفاهیم آن‌هاست. در این راستا، مطالعۀ فرهنگی شهرهای تاریخی زمینۀ مناسبی جهت درک تحولات تاریخی و دگردیسی شهر و شناخت فرهنگ شهرسازی جامعه می‌‏باشد. شهر اردبیل از شهرهای تاریخی مهم است که در دورۀ صفویه به غنای فرهنگی خاصی رسیده و نقش مهمی در فرهنگ شهرسازی آن دوره ایفا نموده است. لذا شناخت کامل مراحل تکوین و تکامل فضاهای شهر، همچنین ارتباط بازنمایی معنا و فرهنگ در این دوره ضروری به نظر می‏‌رسد. پژوهش حاضر با روش اکتشافی- اسنادی و با استفاده از مدار فرهنگی استوارت هال، با هدف بررسی بازنمایی معناهای فضاهای مهم شهری اردبیلِ دورۀ صفویه جهت دستیابی به الگوی فرهنگی آن انجام شده است. یافته‏‌های پژوهش نشان می‌‏دهد که بقعۀ شیخ صفی‏‌الدین به دلیل قداست معنایی، به شهر هویت مقدس بخشیده و بازار به عنوان ستون فقرات شهر دلالت بر مکنت آن داشته و همچنین جمعه مسجد نیز یکپارچگی مکانی- معنایی شهر را بازنمایی می‏‌کرده است. نتیجۀ پژوهش حاکی از آن است که بازنمایی معانی فضاهای شهر اردبیل در دورۀ صفویه پیوند تنگاتنگی با مناسبات قدرت داشت و فرهنگ شهر بر اساس نظام دینی مبتنی بر مشروعیت حکومت شیعی صفویه نمود پیدا کرده بود.
متن کامل [PDF 5048 kb]   (400 دریافت)    

فهرست منابع
1. Abdi Beyg Navidi Shirazi, Zain al-Abedin. 2011. Sarih al-Molk; Endowment deed of the tomb of Shaykh Safi al-din Ardebili. Tehran: Cultural Deputy of Endowment and Charities. [in Persian]
2. Canby, Sheila R. 2002. Safavid art and architecture. Translated by Mazda Movahed. 2009. Tehran: The Iranian Academy of Arts. [in Persian] [PMCID]
3. Darrani, Kamal. 2001. Iran's history of education before and after Islam. Tehran: Samt. [in Persian]
4. Esposito, John L. 2003. The Oxford dictionary of Islam. Oxford University Press.
5. Fazeli, Nematallah. 2014. Cultural history of modern Iran. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. [in Persian]
6. ———. 2015. City cultur; Cultural turn in urban discourses. Tehran: Tisa Press. [in Persian]
7. Floor, Willem M. 1987. Asnaf. Translated by Farrokh Yazdani. 2009. Name-ye Anjoman 35‒36: 91‒112. [in Persian]
8. Hall, Stuart. 1997. Representation: cultural representations and signifying practices. Translated by Ahmad Golmohammadi. 2012. Tehran: Ney Publishers. [in Persian]
9. ———. 1997. Representation: Cultural representations, and signifying practices. London: Open University Press.
10. Jamei, Buyuk. 1993. Historical buildings and buildings of Ardabil. Tehran: Elmi va Farhangi. [in Persian]
11. Mirmoghtadai, Mahta. 2004. Criteria for determining the physical structural identity of the cities. Honar-ha-ye Ziba 19: 29‒38. [in Persian]
12. Mirzai, Hossein, and Parvin Amin. 2010. Cultural studies and the dual theoritcal-psychological formulation in the representation of the other. Barg-e-Farhang 22: 8‒23. [in Persian]
13. Rezazadeh Ardebili, Mojtaba, and Leila Peyghami. 2009. Approach derived from the recognition of the traditional city in order to provide an intervention pattern in the context (Case study: Ardebil). Honar-ha-ye Ziba 38: 73‒84. [in Persian]
14. Rizvi, Kishwar. 2000. Transformations in early Safavid architecture: The shrine of Shaykh Safi al-din Ishaq Ardabili in Iran (1501-1629). PhD Diss. Massachusetts Institute of Technology.
15. Rostamzadeh, Yavar, Mohammad Ranjazmai Azari, Seyyed Majid Naderi, and Mansour Yeganeh .2010. Methods of assessing citizenship behaviors in urban spaces in the meta-analysis. Science and technology environment 12(3): 175‒90.
16. Safari, Baba. 1992. Ardebil, in the history of Iran. Volumes 1‒3. Ardebil: Ardebil Islamic Azad University. [in Persian]
17. Shahbazi Shiran, Habib. 2015. An analysis of the architectural elements of Ardabil Friday Mosque. Tabriz: Ra'ad Publication Institude. [in Persian]
18. Soltanzadeh, Hossein. 2007. Iranian Bazaars. Fourth Edition. Tehran: Office of Cultural Research. [in Persian] [PMID]
19. Velayati, Ali Akbar .1996. History of foreign relations of Iran during the Shah Isma'il Safavi era. Tehran: Ministry of Foreign Affairs. [in Persian]
20. Yousefi, Hassan, and Malake Golmaghanizadeh Asl. 2011. Rawza of Vahid-e Afaq; A glimpse at the history and art of the Sheikh Safi al-Din Ardebili. Ardebil: Yavarian Publishing. [in Persian]
21. Zeinali Anari, Mohammad. 2014. Phenomenology of tomb of Sheikh Safi al-Din Ardebili. In Proceedings of the symposium of Sheikh Safi al-Din Ardebili in the Mirror of Art and Politics, S. S. Ansari ed., 381‒414. Tehran: London Academy of Iranian Studies. [in Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb