بهار و تابستان                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، pirbabaei@tabriziau.ac.ir
چکیده:   (308 مشاهده)
شهر مدرن بدون نقش تولیدی آن و شهر پست‌مدرن بدون در نظر گرفتن نقش مصرفی آن در تصور نمی‎گنجد. در شهر پست‏مدرن نه تنها کالاها و خدمات بلکه فضاهای عمومی و نیمه عمومی نیز مصرف میشوند. امروزه نقش مصرفی در کلیه‎ی ابعاد شهر چنان رسوخ کرده است که به جزء لاینفکی از زندگی شهری پست‎مدرن تبدیل شده است. نگاهی گذرا به شهر ایرانی معاصر نیز حاکی از حرکت آن در راستای پیوستن به اقتصاد و جامعهی مصرفی جهانی و نظام سرمایه داری حاکم بر آن است. اما کاربست نظریههای مصرف در جامعهی ایرانی با توجه به بستر فرهنگی ویژهی ایرانی-اسلامی باید با احتیاط انجام شود زیرا که ارزشهای فرهنگی نقش مهمی در الگوهای مصرف دارند. بر این اساس بررسی ویژگیهای مصرف فرهنگی شهر و تبیین مولفه ها و ابعاد شهر مصرفی غربی و ایرانی در دنیای پست‌مدرن ضرورت پیدا می‌کند. در این پژوهش به‌منظور تبیین شهر مصرفی در فرهنگ غربی و مقایسه آن با فرهنگ اسلامی از رویکرد واقع گرایانه استفاده شده و به کمک روش مطالعه‎ی تطبیقی و با استفاده از نظریهی اعتبارات علامه طباطبایی و مدل تولید فضای لوفور، مولفه‌ها و ابعاد مصرف فرهنگی شهرهای فوق مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از این است که زندگی مصرف محور غربی مبتنی بر منفعت فردی بوده، در حالی‏که فرهنگ و کلیه‏ی تعالیم اسلامی به منفعت جمعی نسبت به منافع فردی برتری می‏دهند. بنابراین از آن‏جایی‏که فرهنگ و شهر یکدیگر را تولید و حمایت می کنند، شهر اسلامی نیازمند فضای شهری مخصوص خود جهت تعالی جامعه خواهد بود.   
     

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb