سال 5، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 73-86 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirbabei M T, Fathalibiglou M. Urban Cultural Consumption: A Comparative Analysis of the Culture of Consumption in Western and Islamic Cities. CIAUJ. 2020; 5 (1) :73-86
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-223-fa.html
پیربابایی محمدتقی، فتحعلی بیگلو منا. مصرفِ فرهنگیِ شهر: بررسی تطبیقی فرهنگ مصرف در شهر غربی و اسلامی. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1399; 5 (1) :73-86

URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-223-fa.html


1- استاد دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، pirbabaei@tabriziau.ac.ir
2- دانشجوی دکتری شهرسازی اسلامی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (602 مشاهده)
شهر مدرن بدون نقش تولیدی آن و شهر پست‌مدرن بدون در نظر گرفتن نقش مصرفی آن در تصور نمی‎گنجد. در شهر پست‏مدرن نه‌تنها کالاها و خدمات بلکه فضاهای عمومی و نیمه عمومی نیز مصرف میشوند. امروزه نقش مصرفی در کلیۀ ابعاد شهر چنان رسوخ کرده است که به جزء لاینفکی از زندگی شهری پست‎مدرن تبدیل‌شده است. نگاهی گذرا به شهر ایرانی معاصر نیز حاکی از حرکت آن در راستای پیوستن به اقتصاد و جامعۀ مصرفی جهانی و نظام سرمایه‌داری حاکم بر آن است. اما کاربست نظریههای مصرف در جامعۀ ایرانی، با توجه به بستر فرهنگی ویژۀ ایرانی-اسلامی باید با احتیاط انجام شود؛ زیرا ارزش‌های فرهنگی، نقش مهمی در الگوهای مصرف دارند. بر این اساس، بررسی ویژگیهای مصرف فرهنگی شهر و تبیین مؤلفه‌ها و ابعاد شهر مصرفی غربی و ایرانی در دنیای پست‌مدرن، ضرورت پیدا می‌کند. در این پژوهش، به‌منظور تبیین شهر مصرفی در فرهنگ غربی و مقایسۀ آن با فرهنگ اسلامی از رویکرد واقع‌گرایانه استفاده‌شده­ و به کمک روش مطالعۀ تطبیقی و با استفاده از نظریۀ اعتباریات علامه طباطبایی و مدل تولید فضای لوفور، مؤلفه‌ها و ابعاد مصرف فرهنگی شهرهای فوق مورد تحلیل قرارگرفته است. نتایج پژوهش حاکی از این است که زندگی مصرف­محور غربی، مبتنی بر منفعت فردی است، درحالی‌که فرهنگ و کلیۀ تعالیم اسلامی به منفعت جمعی نسبت به منافع فردی، برتری می‏دهند. بنابراین ازآنجایی‌که فرهنگ و شهر یکدیگر را تولید و حمایت می‌کنند، شهر اسلامی نیازمند فضای شهری مخصوص خود، جهت تعالی جامعه خواهد بود.   
متن کامل [PDF 1132 kb]   (49 دریافت)    

فهرست منابع
1. Anasori, Jaber. 2004. The Impact of Shi'ism on Iran's Religious Buildings, Places, and Shrines. Shia studies, 7: 121-146. [In Persian]
2. Baudrillard, Jean. 1988. America. Translated by Chris Turner. London.
3. Baudrillard, Jean. 2018. Consumer society. Translated by Pirooz Izadi. Sales. [In Persian]
4. Boyer, M. Christine. 1999. The city of collective memory: its historical imagery and architectural entertainments. Mit Press.
5. Boozarinejad, Yahya. 2012. The Origin of Social Life According to Allameh Tabatabai. Social Theories of Muslim Thinkers, no. 2: 42-62. [In Persian]
6. Chernus, Ira. 2012. Frederick Jameson's interpretation of postmodernism. In Postmodernism and consumer society. Pejvak. [In Persian]
7. Davis, Mike. 2003. City of Quartz: Excavating the Future in Los Angeles (New Edition). Verso Books, 2006.
8. Fazeli, Mohammad. Consumption and lifestyle. Sobhe Sadegh. [In Persian]
9. Godazgar, Hossein. 2007. Islam versus consumerism and postmodernism in the context of Iran. Social Compass 54 (3): 389-418. [DOI:10.1177/0037768607080835]
10. Hajer, Maarten, & Arnold Reijndorp. 2000. In search of new public domain, Rotterdam. NAi Publishers. Hanson, J. Urban transformations: A history of design ideas. Urban Design International 5: 97122. [DOI:10.1057/palgrave.udi.9000011]
11. Harvey, David. 1985. The geopolitics of capitalism. In Social relations and spatial structures. 128-163. Palgrave, London. [DOI:10.1007/978-1-349-27935-7_7]
12. Jackson, Peter, & Nigel Thrift. 1995. Geographies of consumption in Miller D ed Acknowledging consumption: 2.
13. Jayne, Mark. Cities and consumption. Translated by Abolfazl Meshkini, Nasrodin Elyaszadeh and Ashraf Razi. Road, Housing and Urban Development Research Center, 2012. [In Persian]
14. Knox, Paul L. Cities and design. Routledge, 2011. [DOI:10.4324/9780203848555]
15. Kunzmann, Klaus R. "Spaces of consumption. 2019. In Companion to Urban design, pp. 407-420. Routledge.
16. Lash, Scott. 1999. Another modernity, a different rationality. John Wiley & Sons.
17. Lash, Scott M., Scott Lash John Urry, & John Urry. 1994. Economies of signs and space. Vol. 26. Sage.
18. Lefebvre, Henri. 1974. The Production of Space. Translated by Donald Nicholson-Smith, from the original. Production de l'espace. English translation.
19. Madanipour, Ali. 2013. Design of urban space. Translated by Farhad Mortezaee. Urban Planning and Processing Company. [In Persian]
20. Miles, Steven. 1998. Consumerism: as a way of life. Sage.
21. Miles, Steven. 2010. Spaces for consumption. SAGE publications.
22. Miles, Steven and Miles, Malcom. 2013. Consumer cities. Translated by Morteza Qelich and Mohammadhasan Khatibi. Tisa. [In Persian]
23. Moosavi, Hadi and Hasani, Hamidreza. 2016. The Role of Credit Theory in the Anthropology of Anthropology". Religious Anthropology 35: 159-181. [In Persian]
24. Moosavimoghadam, Rahmatollah and Alizamani, Amirabbas. 2011. The Existential Areas of Man from the Viewpoint of Allameh Tabatabai". New Religious Thought 27: 53-76. [In Persian]
25. Mosleh, Aliasghar. 2013. Credit Perceptions of Allameh Tabatabai and the Philosophy of Culture. Roozegar no. [in Persian]
26. Piravivanak, Marziyeh. 2016. Introducing criteria for comparative research based on Kerry Walk's perspective". Comparative Art Studies, 11: 1-10. [In Persian]
27. Poorhasan, Qasem. 2013. Social credit and its epistemic results". Wisdom and Philosophy, 36: 47-70. [In Persian]
28. Rapoport, Amos. 2016. Human aspects of urban form: towards a man-environment approach to urban form and design. Elsevier.
29. Scott, Allen J. 2000. The cultural economy of cities: essays on the geography of image-producing industries. Sage.
30. ‭Sharafodin, Hossein. 2014. Allameh Tabataba'i and the ontological foundations of culture. Social cultural knowledge, 18: 25-47. [In Persian]‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
31. Shoeyri, Hamidreza. 2013. Discourse-semantic analysis of discourse. Organization of study and compilation of humanities textbooks of universities. [In Persian]
32. Spiegelberg, Herbert. 2012. The phenomenological movement. Translated by Masood Olia. Minooye Kherad. [In Persian]
33. Tabatabai, Mohammadhossein. 1973. Ali and Divine Philosophy. Translated by Aliakbar Mahdipoor. Islamic House. [In Persian]
34. Tabatabai, Mohammadhossein. 1983. Seven letters. Scientific and Intellectual Foundation of Professor Allameh Seyyed Mohammad Hossein Tabatabai. [In Persian]
35. Tabatabai, Mohammadhossein. 1984. Interpretation of Almizan. Translated by Mohammadbagher Moosavi Hamedani. Society of Teachers of the Seminary. [In Persian]
36. Tabatabai, Mohammadhossein. 2006. Shia Spirituality. Taghayo,. [In Persian]
37. Urry, John. 2002. Consuming places. Routledge. [DOI:10.4324/9780203202920]
38. Zukin, Sharon. 1982. Loft living: Culture and capital in urban change. Rutgers University Press.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb