سال 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1399 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 167-182 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saba S. Applying the Islamic Realism to Conceiving the Human Values of Place in Architecture. CIAUJ. 2020; 5 (2) :167-182
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-266-fa.html
صبا سامان. کاربست واقع‌گرایی اسلامی در فهم ارزش‌های انسانی مکان در معماری. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1399; 5 (2) :167-182

URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-266-fa.html


دانشگاه گیلان ، saman.saba.64@gmail.com
چکیده:   (3468 مشاهده)
تحولات زیست انسان معاصر، بازاندیشی در مفاهیم ارتباط او با محیط را ضروری ساخته و واقع‌گرایی اسلامی برای ارائۀ تفسیری نوین از معماری، مورد توجه قرارگرفته، اما عدم توسعۀ مفاهیم بنیادین و بی توجهی به وجه تمایزهای واقع‌گرایی، نتایجی نسبتاً ظاهرگرایانه به دست داده است. عبور از این نقصان، بازتعریفی واقع‌گرایانه از مفاهیم محیط را می‌طلبد و در این بین «مکان» به دلیل رواج تعاریف پدیدارشناسانۀ ضدواقع‌گرایانه، مفهومی بحرانی است که می تواند به مثابه حاصل تعامل انسان و محیط، بر مفاهیمی اعتباری با موضوع ارزش استوار گردد. از همین رو در این پژوهش سعی شده تا با تدقیق واقع‌گرایی، این پرسش مطرح شود که رویکرد واقع‌گرایی چگونه ارزش‌های شکل‌دهنده به مکان را تعریف می‌کند و راه شناخت این ارزش‌ها با توجه به منابع کسب معرفت چگونه است؟ بنابر ماهیت فلسفی موضوع، استدلال منطقی به‌عنوان رهیافت پژوهش دنبال شده است و با طرح بحث در مقیاسی کلان، به‌تدریج موضوعات خُرد اصلی حاصل‌شده اند. بر  اساس واقع‌گرایی اسلامی در معماری، مبتنی بر هستی‌شناسی ذات‌گرا، معرفت‌شناسی واقع‌گرا و روش‌شناسی قیاسی گرا، ارزش در مکان در چهار سطح صورت، محتوا، رویه و رویکرد قابل‌بحث و در سطح چهارم واجد ساختاری اعتباری است. منظر، کلان ترین عرصۀ شناخت ارزش ها است که فهم آن تنها با مطالعۀ کنش‌های انسانی ممکن است. براین اساس چارچوبی ترسیم می شود که هم در استمرار ساختارهای ارزشی و هم در پویایی آن و در تعاملی از ساخت و عامل، صادق است. از همین رو واقعگرایی در شناخت مکان مستلزم پذیرش ساختاری شدن و تغییر ارزش¬ها است. از این دیدگاه، رویکرد واقع‌گرایانه نه دیدگاهی واکنشی بلکه پاسخی به فقدان‌های نظری در دانش‌های محیط ساخته‌شده است.
متن کامل [PDF 1056 kb]   (444 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مفهوم سازی و نظریه‌پردازی در زمینه معماری، شهرسازی و رشته‌های وابسته
دریافت: 1399/8/5 | پذیرش: 1399/10/8 | انتشار الکترونیک: 1399/11/28

فهرست منابع
1. Amoli Larijani. S. 1991. Religious knowledge. Tehran: Book Translation and Publishing Center. [In Persian]
2. Ardalan, nader and laleh bakhtiar, 2011, sense of unity, Tehran, Elm-e-Memar. [In Persian]
3. Bell, Simon. 2012. Landscape: Pattern, Perception and Process. Landscape: Pattern Perception and Process. Taylor and Francis. [DOI:10.4324/9780203120088]
4. Benson, John F., and Maggie H. Roe. 2005. Landscape and Sustainability. Landscape and Sustainability. Taylor & Francis. [DOI:10.4324/9780203995785]
5. Blaikie, Norman W. H. 1993. Approaches to Social Enquiry. Polity Press.
6. Bryant, Christopher. 2014. Giddens' Theory of Structuration. Giddens' Theory of Structuration. Routledge. [DOI:10.4324/9781315822556]
7. Casey, Edward S. 1993. Getting Back into Place: Toward a Renewed Understanding of the Place-World. Indiana University Press.
8. Chalbi. Maseoud. 2010. Sociology of order: Theoretical Description and Analysis of Social Order. Tehran: Ney. [In Persian]
9. Cohen. Bruce J. 1993. Principles of Sociology. Translated by G.A. Tavasouli & Reza Fazel. Tehran: Samt. [In Persian]
10. Cosgrove, Denis E. 1998. Social Formation and Symbolic Landscape. Madison: The University of Wisconsin Press.New York: Taylor & Francis e-Library. https://doi.org/10.4324/9780203875001 [DOI:10.4324/9780203875001.]
11. Dadjoo. Ebrahim. 2018. New essentialism in the philosophy of contemporary science (an important but unfamiliar trend in contemporary Iran). Zehn 19(74):50-82. [In Persian]
12. Dadjoo. Ebrahim. 2019. Realism in the study of modern Islamic civilization. Journal of Fundamental Studies of the New Islamic Civilization 2(1): 65-100. [In Persian]
13. Dadjoo. Ebrahim. 2020. Realism in Islamic Humanities. Tehran: Institute of Islamic Culture and Thought. [In Persian]
14. Delfosse. Olivier. 1992. Geographical space. Translated by Sirous Sahami. Tehran: Nika [In Persian]
15. Durant. Will. 1997. The Pleasures of Philosophy. Translated by Zaryab khoie. Tehran: Scientific and cultural publications. [In Persian]
16. Ellis. Brian. 2020. Scientific Essentialism. Translated by Ebrahim Dadjoo. Tehran: Research Institute for Islamic Culture and Thought. [In Persian]
17. Fay. Brian. 2005. Contemporary Philosophy of Social Science: A Multicultural Approach 2th Edition. Translated by Khashayar Deihimi. Tehran: Tarh-e no. [In Persian]
18. Feather, Norman T. 1975. Values in Education and Society Norman T. Feather.
19. Firestone, Sarah Elizabeth, and Richard E Clark. 2003. Value Change: Conscious Cognitive Dissonance or Automated Process? University of the Southern California.
20. Gadamer, Hans-Georg. 1975. "Hermeneutics and Social Science." Cultural Hermeneutics 2 (4): 307-16. [DOI:10.1177/019145377500200402]
21. Gharehbaglou, M., Motalebi, G., Saba, S. 2019. Recognizing the Concept of Value in Human-Environment Relations in Open Spaces for Traditional Iranian Residential Buildings. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi. 24(1): 101-114. doi: 10.22059/jfaup.2019.270845.672174
22. Giddens, Anthony. 1983. "Comments on the Theory of Structuration." Journal for the Theory of Social Behaviour 13 (1): 75-80. [DOI:10.1111/j.1468-5914.1983.tb00463.x]
23. Giddens. A. 2005. Central Issues in Social Theory: Action, Structure and Contradiction in Social Analysis. Mohammad Rezaei Translation, Saad Publishing. [In Persian]
24. Grütter, Jörg Kurt. 1987. "Ästhetik Der Architektur Grundlagen der Architektur-Wahrnehmung."
25. Gunnell, Martin J. 2007. Global Cultural Values Change and the Relationship with Telecommunications Change: A Longitudinal Analysis. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences. Vol. 68. Capella University.
26. Haruna, Peter Fuseini. 2008. "Book Review: Culture, Development, and Public Administration in Africa by Ogwo J. Umeh and Greg Andranovich." Administrative Theory & Praxis 30 (1): 143-47. [DOI:10.1080/10841806.2008.11029622]
27. Hasani, S. H. R., and H, Mousavi. 2012. Constructing and Factoring in Credit Theories of Allameh Tabataba'i and Giddens's Constructive Theory, Do Faslnameh Naziehaye Ejtemaii Motafakkeran Eslam 2(2):129-159. [In Persian]
28. Hasani. Abolhasan. 2011. Hekmat-e Siasi-e Motaallie. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. [In Persian]
29. Inglehart, Ronald, and Gabriela Catterberg. 2002. "Trends in Political Action: The Developmental Trend and the Post-Honeymoon Decline." International Journal of Comparative Sociology 43 (3-5): 300-316. [DOI:10.1177/002071520204300305]
30. Inglehart, Ronald, and Wayne E Baker. 2000. "Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values." American Sociological Review, 19-51. [DOI:10.2307/2657288]
31. Javadi Amoli. Abdollah. 2014. Right and Duty in Islam. Edited by Hossein Shafiei. Qom: Sadra. [In Persian]
32. Kilminster, Richard. 2006. "Structuration Theory as a World-View," November, 131-60.
33. Laland, K.N., and Luke Rendell. 2010. "Social Learning: Theory." In Encyclopedia of Animal Behavior, 380-86. Elsevier. [DOI:10.1016/B978-0-12-813251-7.00057-2]
34. Lieberman, Matthew D, Kevin N Ochsner, Daniel T Gilbert, and Daniel L Schacter. 2001. "Do Amnesics Exhibit Cognitive Dissonance Reduction? The Role of Explicit Memory and Attention in Attitude Change." Psychological Science 12 (2): 135-40. [DOI:10.1111/1467-9280.00323]
35. Mannheim, Karl. 1960. Ideology and Utopia. London: Routledge.
36. Mansouri. A. 2004. Pessimistic induction and scientific realism. Zehn 5(19):3-10. [In Persian]
37. McCoy, Terry. 2019. "Globalization and the Caribbean: Reconsidering the Options." The Dialectics of Globalization, 201-24. [DOI:10.4324/9780429310010-11]
38. Mesbahyazdi. Muhammadtaghi. 2012. Society and history from the perspective of the Qur'an. Tehran: Amirkabir. [In Persian]
39. Mesbahyazdi. Muhammadtaghi. 2013. The relationship Between Science and Religion. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. [In Persian]
40. Motahari. M. Tabatabai, M.H. 1985. Principles of Philosophy and the Method of Realism. Vol. II. Tehran: Sadra. [In Persian]
41. Motahari. Morteza. 2019. Islamic movements in the last hundred years. Tehran: Sadra. [In Persian]
42. Mottaghifar. Gholamreza. Mesbahyazdi. Muhammadtaghi. 1997. Prerequisites of Islamic management. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. [In Persian]
43. Naghib Atas. S.M. 1995. An Introduction to Islamic Cosmology. Tehran: Institute of Islamic Studies, University of Tehran. [In Persian]
44. Nikgohar.A. 1990. Fundamentals of Sociology and Introduction to Classical Sociological Research. Tehran: Rayzan. [In Persian]
45. Noghrehkar. A.H. 2014. Human perceptual interaction with spatial-geometric ideas in architecture. Qom: AmirKabir. [In Persian]
46. Norberg-Schulz, Christian. 1977. Architecture: Presence, Language, Place. Michigan: The University of Michigan.
47. Panahi, Hasan, Khosroupanah. Abdolhosein. 2009. Sadra Epistemological System. Tehran: Publishing Organization of the Institute of Islamic Culture and Thought. [In Persian]
48. Parsons, Talcott. 1951. The Social System. New York: Routledge & Keygan Paul Ltd.
49. Pezeshgi. Mohammad. 2020. Realism (Its Concept and Weight in the Transcendental Civil Theosophy). Hekmat-e-Islami 6(23):89-108. [In Persian]
50. Psillos, Stathis. 2009. Knowing the Structure of Nature: Essays on Realism and Explanation. Knowing the Structure of Nature: Essays on Realism and Explanation. Palgrave Macmillan.
51. Rapoport, Amos. 1977. Human Aspects of Urban Form. Towards a Man-Environment Approach Yo Urban Form and Design. Oxford: Pergamon Press.
52. Relph, E. C. 2008. Place and Placelessness. Pion.
53. Rezaei. R. 2004. Inference aimed at the best explanation and justification of propositions related to the outside world. Maerefat-e Falsafi. 6(2):61-96. [In Persian]
54. Rice, Mitchell F. 2007. "A Post-Modern Cultural Competency Framework for Public Administration and Public Service Delivery." International Journal of Public Sector Management 20 (7): 622-37. [DOI:10.1108/09513550710823524]
55. Ritzer, George. 2003. Major Contemporary Social Theorists. Malden: Blackwell Pubishing.
56. Saba. S. 2020. Role of Human Values in Assessment of Place Creating Processes in Residential Open Spaces, Case study of Tabriz. PhD Thesis. Tabriz Islamic Art University.
57. Sadeghi. Reza. 2010. Realism and its Criteria. Falsafe-ie Din. 7(6): 187-212. [In Persian]
58. Sankey, Howard. 2012. Scientific Realism and the Rationality of Science. Scientific Realism and the Rationality of Science.
59. Sayer. Andrew. 2006. Method in Social Science: A Realist Approach. Translated by Emad Afrough.Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. [In Persian]
60. Seyedkalal S, Pourdeihimi S. 2012.Landscape Space: Integration of Culture and Nature. JHRE. 31 (138) :17-28. [In Persian]
61. Skidmore, William L., and Jonathan H. Turner. 1975. The Structure of Sociology Theory. Canadian Journal of Sociology / Cahiers Canadiens de Sociologie. Vol. 1. Belmont: Wadsworth. [DOI:10.2307/3340022]
62. Soroush. Abdolkarim. 2007. The Restless Nature of the World. Tehran: Serat. [In Persian]
63. Steele, F. 1996. The Sense of Place. Boston: CBI Publishing Company.
64. Tabatabai, M.H. 2008. Collection of treatises of Allameh Tabatabai. Qom: Boostan-e Ketab. [In Persian]
65. Tabatabai, M.H. 2017. Principles of Philosophy and the Method of Realism Vol. I. Tehran: Sadra. [In Persian]
66. Turner. J.H. 1998. Sociology: Concepts and Uses. Translated by M. Fouladi & M.A. Bakhtiari. Tehran: Imam Khomeini Institute. [In Persian]
67. Warnock, G. J. 1967. Contemporary Moral Philosophy. Macmillan Education, Limited. [DOI:10.1007/978-1-349-00332-7]
68. Welzel, Christian, and Ronald Inglehart. 2007. "Modernization." Cultural Change and Democracy: The Human Development Sequence (Cambridge and Massachusetts: Cambridge University Press, 2005)
69. ---. 2009. Mass Beliefs and Democratic Institutions." In The Oxford Handbook of Comparative Politics.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb