بررسی تطبیقی معناشناختی نشانه‌‌های معماری محلات قدیمی و معاصر از منظر اندیشۀ اسلامی و از دیدگاه ادراک شهروندان (نمونۀ موردی محلۀ شتربان و رشدیۀ تبریز) - فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی
سال 6، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1400 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 152-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narjabadifam M, Karami I, Raeesi M M, Javan Forouzande, A. A Comparative Semantic Study of Landmarks of Old and Contemporary Neighborhoods from Perspective of Islamic Notions and the Perspective of Citizens' Perception (A Case Study of Shotorban and Roshdiyeh Neighborhoods of Tabriz). CIAUJ 2021; 6 (2) :133-152
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-308-fa.html
نرج آبادی فام مژگان، کرمی اسلام، رئیسی محمد منان، جوان فروزنده علی. بررسی تطبیقی معناشناختی نشانه‌‌های معماری محلات قدیمی و معاصر از منظر اندیشۀ اسلامی و از دیدگاه ادراک شهروندان (نمونۀ موردی محلۀ شتربان و رشدیۀ تبریز). فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1400; 6 (2) :133-152

URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-308-fa.html


1- گروه معماری، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2- گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران ، architect_ik@yahoo.com
3- گروه معماری، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده:   (1787 مشاهده)
شهرها متناسب با فرهنگ یک ملت شکل گرفته و انعکاس دهندۀ هویت آن‌‌ها بوده‌‌اند. در سیمای کنونی شهرها هویت اسلامی کمتر مورد توجه است. معنا از مهم‌‌ترین ابعاد هویتی شهر، محسوب می‌‌شود و عدم تطابق آن با ارزش‌‌های فرهنگی، سبب هویت نامطلوب شهرهای امروزی است. در این راستا این تحقیق سیمای محلات قدیمی و معاصر تبریز را مورد سنجش قرار داده است و با شناسایی نشانه‌‌های معماری محلات فوق از منظر ادراک مخاطبان، به این سئوالات پاسخ می‌‌دهد که تفاوت‌‌ معنای ادراکی نشانه‌‌ها از منظر فرهنگ اسلامی چیست؟ و در تحلیل معناشناختی، انطباق سیمای شهر با هویت اسلامی چگونه است؟ این پژوهش، توصیفی تحلیلی است و در مرحلۀ اول در بستر مطالعات کتابخانه‌‌ای به مرور منابع می‌‌پردازد و سپس به روش تحقیق موردی و با استفاده از پرسش‌‌نامه و تحلیل میدانی به شناسایی و بررسی نشانه‌‌ها براساس شاخص‌‌های معناشناسی برگرفته از اندیشۀ اسلامی می‌‌پردازد. نتایج حاکی از آن هستند که نشانه‌‌های محلات سنتی، کارکرد مذهبی و نشانه‌‌های محلات معاصر، عملکرد مادی دارند. براساس یافته‌‌های تطبیقی، درک شهروندان از نشانه‌‌های معماری در محلۀ سنتی شتربان در مقایسه با محلۀ نوساز رشدیه، در سه سطح معانی شکلی-کاربردی، ذهنی-عاطفی و ارزشی-نمادین با اصول معناشناسی برآمده از اندیشۀ اسلامی(الهی-معنوی، اجتماعی، زیست محیطی و هویتی) انطباق بیشتری دارد. با توجه به اینکه درک شهروندان از نشانه‌‌های معماری در محلات شتربان و رشدیه بر اساس طرحواره‌‌های ذهنی و الگوهای فضایی سکونت سنتی و معاصر شکل گرفته است، در هر دو محله می‌‌توان با اتخاذ راهکارهایی، نسبت به ارتقاء درک شهروندان از نشانه‌‌های معماری در ابعاد کالبدی، عملکردی و معنایی اقدام کرد.
متن کامل [PDF 2089 kb]   (1205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شناسايي شكل زندگي مبتني بر سه مولفه کالبد، سبک زندگی و مفاهیم - معانی
دریافت: 1400/8/21 | پذیرش: 1400/11/3 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10

فهرست منابع
1. ارشدریاحی، علی و صفیه واسعی.1390. ارتباط مراتب وجود با مراتب ادراک از نظر ملاصدرا. جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی). 2 (43): 45-9.
2. اریس، بهاره و مهرداد کریمی مشاور.1397. مدل مفهومی ارتباط معنایی هنر و فضای شهری. باغ نظر. 15(66): 16-5.
3. اشرافی، نسیم و محمد نقی‌‌‌زاده.1394. مقایسۀ تطبیقی فرایند شناخت و آفرینش-با تبیین جایگاه حقیقت و ایده-در هنر و معماری غربی و اسلامی. هویت شهر. 9 (23): 46-37.
4. الماسی، مونا و مینا نادری شکیب، آرزو الماسی.1393. تحلیل بعد معنایی نشانه‌‌‌های شهرهای ایرانی اسلامی و کنش آن بر خلق زیبایی (نمونه موردی: بررسی میدان نقش جهان اصفهان). اولین کنگره بین‌‌‌المللی افق‌‌‌های جدید در معماری و شهرسازی، تهران، 17 دی.
5. باقری، سحر و علیرضا عینی‌‌‌فر. 1395. تدقیق و تحدید حوزه شمول و نمود نشانه ها در معماری. معماری و شهرسازی آرمان شهر.9( 17): 10-1.
6. بهبودی، ریحانه.1391. ادراک در معماری (مطالعه موردی سنجش ادراک گردشگران اروپایی از معماری ایرانی-اسلامی شهر اصفهان). نشریه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی.17(3): 41-48.
7. پاکزاد، جهانشاه. 1385. سیمای شهر: آنچه کوین لینچ از آن می‌‌‌فهمید. مجله آبادی. (53): 25-2.
8. پارسانیا، حمید و نعمت الله کرم اللهی، مجید مبینی‌‌‌مقدس. 1397. شکل‌‌‌گیری ارتباطات انسانی در ساحتی فرامادی. فصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی. (11): 7-24.
9. پورجعفر، محمدرضا و محمدرضا بمانیان، علی اکبر تقوایی، مهدی منتظرالحجه.1390. درآمدی بر گونه‌‌‌شناسی کالبدی نشانه‌‌‌های شهری در نقشه‌‌‌های ادراکی شهروندان. دوفصلنامه دانشگاه هنر. 7(4): 129-145.
10. جعفری تبریزی، محمدتقی. 1389. زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام. تهران: مؤسسه نشر و تدوین آثار علامه جعفری.
11. حبیب، فرح. 1385. کندوکاوی در معنای شکل شهر. هنرهای زیبا- معماری وشهرسازی. (25): 5-14.
12. حسین‌‌‌زاده، محمدرضا. 1385. مبانی معرفت دینی. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
13. رحمانی، الهه و ایرج اعتصام، مصطفی مختابادامرئی. 1396. تحلیلی بر چگونگی نقد و ارزیابی آثار معماری آوانگارد. باغ نظر. 14(50): 5-20.
14. رئیسی، محمدمنان. 1395. از معنا تا معناپردازی در معماری اسلامی. تهران: انتشارات قطب علمی معماری اسلامی.
15. سجادزاده، حسن و محمدتقی پیربابایی. 1391. فرایند رخداد معنا در فضای شهری. معماری و شهرسازی آرمان شهر.5 (9): 177-186.
16. سجادزاده، حسن و بهاره اریس. 1396. بررسی تولید معنا در فضای شهری بر مبنای تئوری ساخت‌‌‌یابی (مطالعه موردی: بازار تبریز). پژوهش‌‌‌های جغرافیای انسانی.49 (2): 273-278.
17. سجادزاده، حسن و بهرام حمیدی، حامد فلاحی نژاد. ۱۳۹۳. رهیافتی بسوی هویت و حس مکان از منظر نگرش ایرانی- اسلامی در طراحی کالبدی شهری معاصر ایران، اولین همایش ملی افق‌‌‌های نوین در توانمندسازی و توسعۀ پایدار معماری، عمران، گردشگری، انرژی و محیط زیست شهری و روستایی، همدان، انجمن ارزیابان محیط زیست هگمتانه.
18. سلیمانی، محمدرضا و ایرج اعتصام، فرح حبیب. 1395. بازشناسی مفهوم و اصول هویت در اثر معماری. هویت شهر. 10 (25): 15-26.
19. صفوی، کورش. ١٣٨٢. معنی‌‌‌شناسی کاربردی. تهران: نشر همشهری.
20. شجاری، مرتضی و صفا سلخی‌‌‌خسرقی، مازیار آصفی.1397. مراتب ادراک فضای سیال در مسجد جامع تبریز، با نگاهی به مفهوم حرکت در آراء ملاصدرا. دو فصلنامه حکمت معاصر. 9 (2): 105-116.
21. شعله، مهسا. 1388. روش‌‌‌شناسی تحلیل حوزه‌‌‌های نشانه- معنایی شهر. معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا). (39): 105-116
22. طهماسبی، ارسلان و هوشمند علیزاده، پرویز اصلانی. 1397. مؤلفه‌‌‌های شکل‌‌‌دهندۀ کیفیت معنایی- ادراکی محیط (مورد مطالعاتی: محله قطارچیان سنندج). معماری و شهرسازی آرمان شهر.(25): 124-111.
23. عبدالله خان گرجی، بهرام. 1385. سیمای شهری، بعد رها شده سیاست‌‌‌های شهری در ایران. مجله آبادی.18(53): 9-16.
24. قرائی، فریبا. 1387. مقایسه دیدگاه‌‌‌های طراحان محیط و عامه مردم در مورد هویت شهری و نحوۀ تقویت آن (مطالعه موردی: منطقه شمیران، شمال تهران). نامه معماری و شهرسازی. 1(1): 25-36.
25. قلندریان، ایمان و مجتبی رفیعیان. 1397. تبیین مدل کیفیت محیط در بازآفرینی شهر ایرانی اسلامی. فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی. 9 (34): 49-87.
26. کاظمی، علی و مصطفی بهزادفر. 1392. بازشناسی نظام معانی محیطی در محیط‌‌‌های تاریخی با تأکید بر تحولات اجتماعی مخاطبان، مطالعه موردی: محله صیقلان رشت. فصلنامه مطالعات شهری. 2( 6): 75-87.
27. کرمی،اسلام. 1396. شریعت شهر اسلامی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.
28. کریمیان، حسن. 1389. نمادهای فرهنگی در مناظر شهری، بیان معنا، حس هویت و آرامش روحی. پژوهش‌‌‌های جغرافیای انسانی.(47): 119-132.
29. مدنی پور، علی. 1996. طراحی فضای شهری. ترجمه فرهاد مرتضایی. 1379. تهران: شرکت پردازش و برنامه‌‌‌ریزی شهری.
30. محمدحسنی، الینا و ابوالفضل طغرایی، مرتضی میرغلامی. 1395. تحلیل گونه‌‌‌شناسانه عوامل مؤثر بر خوانایی نشانه‌‌‌های شهری (مطالعه موردی: خیابان ولیعصر(ع) تهران محدوده میدان ونک تا میدان تجریش). هویت شهر. 25(10): 61-74.
31. محمودی، معصومه. 1395. فلسفه اسلامی(هستی‌‌‌شناسی، معرفت شناسی) به مثابه زیر ساز الگوی مدیریت راهبردی فرهنگی. فصلنامه فرهنگ پژوهش، ویژه فلسفه و کلام. (26): 23-42.
32. مردمی، کریم و محسن دهقانی‌‌‌تفتی. 1396. ارائۀ مدل کاربردی از فرآیند طراحی معماری مبتنی بر هستی‌‌‌شناسی اسلامی. فصلنامه پژوهش‌‌‌های معماری اسلامی. (5) 16: 104-122.
33. مشکینی، ابوالفضل و مهدی حمزه‌‌‌نژاد، اکرم قاسمی. 1394. تدقیق مفهومی و تشریح راهکارها و شاخص‌‌‌های تحقق سنجی چهار اصل مسجد محوری، محله محوری، درون‌‌‌گرایی و طبیعت‌‌‌گرایی در شهر ایرانی اسلامی. فصلنامه پژوهش‌‌‌های معماری اسلامی. (3) 3: 18-33.
34. مصباح، علی. 1389. واکاوی مفهومی معنویت و مسئلۀ معنا. مجله اخلاق پزشکی. 14 (4): 23-39.
35. مطهری، مرتضی. 1376. فطرت. تهران: انتشارات صدرا.
36. نصر، سیدحسین. 1380. پیشگفتار در نادر اردلان و لاله بختیار. پدید آورندگان حس وحدت. {ترجمه حمید شاهرخ}. اصفهان: نشر خاک.
37. نصر، طاهره و حمید ماجدی. 1392. نگاهی به مقولۀ هویت در شهرسازی. معماری و شهرسازی آرمان شهر. (11): 277-269.
38. نصر، طاهره. 1396. تبیین مؤلفه‌‌‌های هویت کالبدی شهر سنتی ایرانی. معماری و شهرسازی آرمان شهر. (21): 221-246.
39. نصر، طاهره. 1396. جایگاه نشانه‌‌‌های شهری در واکاوی مؤلفه‌‌‌های هویت و فرهنگ در سیمای شهر ایرانی (مطالعه موردی: بررسی سیمای شهر شیراز). هویت شهر. 11(29 ): 17-28.
40. نقره‌‌‌کار، عبدالحمید. 1387. درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی، تهران: وزارت مسکن و شهرسازی، دفتر معماری و طراحی شهری. شرکت طرح و نشر پیام سیما.
41. نقی‌‌‌زاده، محمد و بهناز امین‌‌‌زاده. 1379. رابطه معنا و صورت در تبیین مبانی هنر. هنرهای زیبا.(8): 16-32.
42. نقی‌‌‌زاده، محمد. ١٣٨٥. معماری و شهرسازی اسلامی(مبانی نظری). اصفهان: نظام مهندسی ساختمان استان. نشر راهیان.
43. نقی‌‌‌زاده، محمد و مریم استادی. 1393. مقایسه تطبیقی مفهوم ادراک و فرایند آن در فلسفه و روان شناسی محیط و کاربرد آن در طراحی شهری، فصلنامه پژوهش‌‌‌های معماری اسلامی. 2(2): 3-14.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb