سال 6، شماره 2 - ( دوفصلنامه 1400 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 152-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narjabadifam M, Karami I, Raeesi M M, Javan Forouzande, A. A Comparative Semantic Study of Landmarks of Old and Contemporary Neighborhoods from Perspective of Islamic Notions and the Perspective of Citizens' Perception (A Case Study of Shotorban and Roshdiyeh Neighborhoods of Tabriz). CIAUJ. 2021; 6 (2) :133-152
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-308-fa.html
نرج آبادی فام مژگان، کرمی اسلام، رئیسی محمد منان، جوان فروزنده علی. بررسی تطبیقی معناشناختی نشانه‌‌های معماری محلات قدیمی و معاصر از منظر اندیشۀ اسلامی و از دیدگاه ادراک شهروندان (نمونۀ موردی محلۀ شتربان و رشدیۀ تبریز). فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1400; 6 (2) :152-133

URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-308-fa.html


1- گروه معماری، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2- گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران ، architect_ik@yahoo.com
3- گروه معماری، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده:   (520 مشاهده)
شهرها متناسب با فرهنگ یک ملت شکل گرفته و انعکاس دهندۀ هویت آن‌‌ها بوده‌‌اند. در سیمای کنونی شهرها هویت اسلامی کمتر مورد توجه است. معنا از مهم‌‌ترین ابعاد هویتی شهر، محسوب می‌‌شود و عدم تطابق آن با ارزش‌‌های فرهنگی، سبب هویت نامطلوب شهرهای امروزی است. در این راستا این تحقیق سیمای محلات قدیمی و معاصر تبریز را مورد سنجش قرار داده است و با شناسایی نشانه‌‌های معماری محلات فوق از منظر ادراک مخاطبان، به این سئوالات پاسخ می‌‌دهد که تفاوت‌‌ معنای ادراکی نشانه‌‌ها از منظر فرهنگ اسلامی چیست؟ و در تحلیل معناشناختی، انطباق سیمای شهر با هویت اسلامی چگونه است؟ این پژوهش، توصیفی تحلیلی است و در مرحلۀ اول در بستر مطالعات کتابخانه‌‌ای به مرور منابع می‌‌پردازد و سپس به روش تحقیق موردی و با استفاده از پرسش‌‌نامه و تحلیل میدانی به شناسایی و بررسی نشانه‌‌ها براساس شاخص‌‌های معناشناسی برگرفته از اندیشۀ اسلامی می‌‌پردازد. نتایج حاکی از آن هستند که نشانه‌‌های محلات سنتی، کارکرد مذهبی و نشانه‌‌های محلات معاصر، عملکرد مادی دارند. براساس یافته‌‌های تطبیقی، درک شهروندان از نشانه‌‌های معماری در محلۀ سنتی شتربان در مقایسه با محلۀ نوساز رشدیه، در سه سطح معانی شکلی-کاربردی، ذهنی-عاطفی و ارزشی-نمادین با اصول معناشناسی برآمده از اندیشۀ اسلامی(الهی-معنوی، اجتماعی، زیست محیطی و هویتی) انطباق بیشتری دارد. با توجه به اینکه درک شهروندان از نشانه‌‌های معماری در محلات شتربان و رشدیه بر اساس طرحواره‌‌های ذهنی و الگوهای فضایی سکونت سنتی و معاصر شکل گرفته است، در هر دو محله می‌‌توان با اتخاذ راهکارهایی، نسبت به ارتقاء درک شهروندان از نشانه‌‌های معماری در ابعاد کالبدی، عملکردی و معنایی اقدام کرد.
متن کامل [PDF 2089 kb]   (270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شناسايي شكل زندگي مبتني بر سه مولفه کالبد، سبک زندگی و مفاهیم - معانی
دریافت: 1400/8/21 | پذیرش: 1400/11/3 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10

فهرست منابع
1. Abdullah Khan Gorji, B. 2006. Urban appearance after abandoned urban policies in Iran. Abadi Magazine18 (53). [In Persian].
2. Almasi, M. M. Naderi Shakib, and A. Almasi. 2014. Analysis of the semantic dimension of the signs of Islamic Iranian cities and its action on creating beauty, Case study: Investigation of Naghshe Jahan Square in Isfahan. Tehran: The First International Congress of New Horizons in Architecture and Urban Planning. [In Persian].
3. Arshad Riahi, A., and S. Wasii. 2011. Relation of Levels of Existence to the Levels of Perception in Mulla Sadra's View. Islamic Philosophy & Theology (islamic studies (kalam), 43(86/2), 9-45. [In Persian].
4. Ashrafi, N., and M. Naghizadeh. 2015. Comparing of Recognition and Creation Process by Exploring the "Truth" and "Concept" Position in Islamic and West Art and Architecture. Hoviat e shahr, 9(23), 37-46. [In Persian].
5. Bagheri, S., and A. Einifar. 2017. A Classification of Semiotics in Architecture: The Delimitation and Clarification of Manifestation and The Inclusion Domain of Semiotics in Architecture. Armanshahr. (17), 1-10. [In Persian].
6. Behboudi, R. 2012. Perception in Architecture Measuring European Tourists' Perception Towards Isfahan's Iranian-Islamic Architectur. Honar -ha-ye- ziba: memary va shahrsazi, 17(3). 41-48. [In Persian].
7. Eco, u. 1968. Function and sign, semiotics in architecture in the city and the sign Introduction to Urban Semiotics, Gottdiener, M and Lagopoulos, A. Columbia University press, New York.
8. Eris, B., and m. Karimi moshaver. 2019. Conceptual model of the semantic relationship between art and urban space. Bagh e Nazar, 15 (66), 5-16. [In Persian].
9. Ghalandarian, I. and M. Rafiyan. 2019. Explanation of Environmental Quality Model in the Iranian Islamic City Regeneration. Journal of Studies on Iranian Islamic City, 9(34), 49-58. [In Persian].
10. Habib, F. 2006. Challenge in The Meaning of Urban Form. Honar-ha-ye-ziba, (25), 5-14. [In Persian].
11. Hirish jr, Eric Donald. 1976. Validity in Interpretation, New Haven: Yale University Press.
12. Hoseinzadeh, M. 2007. Fundamentals of religious knowledge. Qom: Imam Khomeini Educational and research institute. [In Persian].
13. Jafari, M.R. 2010. Beauty and Art from perspective of Islam. Tehran: Allameh Jafari Publishing and Editing Institute. [In Persian].
14. Karami. I. 2018. Sharia-Islamic city. Tehran: Islamic Azad University. Printing and Publishing Organization. [In Persian].
15. Karimian, H. 2010. Cultural symbols in urban landscapes: expression of meaning, sense of identity and peace of mind. Human Geography Research, 42 (4). 119-132. [In Persian].
16. Kazemi, A., and M. Behzadfar. 2013. Recognition of the system of environmental meanings in historical environments with emphasis on the social developments of the audience, Case study: Seiqalan neighborhood of Rasht. Quarterly Journal of Urban Studies2(6). 75-87. [In Persian].
17. Kudryavtsev, A. 2011. Sense of Place in Environmental Education, Environmental Education Research, vol 18, No. 2, pp .229-250. [DOI:10.1080/13504622.2011.609615]
18. Leach, N. Ed. 2005. Rethinking architecture a reader in cultural theory London and New York Taylor & Francis. [DOI:10.4324/9780203975251]
19. Lynch, K. 1960. The Image of the City. Massachusetts: MIT Press.
20. Lynch, k., 1997. A Theory of city Form. Seyyed hossein bahrainy. Tehran: university of Tehran. [In Persian].
21. Mahmoudi, M .2016. Islamic philosophy (ontology, epistemology) as the foundation of the model of cultural strategic management Research Culture (26). Special Philosophy and Theology.23-42. [In Persian].
22. Madanipour, Ali .2000. Urban Space Design: An Approach to a Social-Spatial process. An Attitude Towards a Social - Spatial. Translated by Farhad Mortezae. Tehran: Urban processing and planning company. Publication of the original work 1996. [In Persian].
23. Manzo, L. C., D. D. Pekins. 2006. Finding common ground: the importance of place attachment in community participation and planning. Journal of Planning Literature, 20(4): 335-350. [DOI:10.1177/0885412205286160]
24. Mardomi K., and M. Dehghani Tafti. 2017. Presenting a practical model of the architectural design process based on Islamic ontology. Journal of Islamic Architectural Research.; 5 (3): 104-122. [In Persian].
25. Mesbah, A. 2011. Analysis of The Concept of Spirituality and The Issue of Meaning. Medical Ethics, 4(14), 23-39. [In Persian].
26. Meshkini, A. M. Hamzehnejad, and A. Ghasemi. 2015. Conceptual Refining and Solutions (Strategies) Description and Substantiation Indicators of four Principles of Mosque based, neighborhood based, Introversion and Naturalism in Iranian-Islamic City. Iran University of Science & Technology.; 3 (3): 18-33. [In Persian].
27. Mohammad Hassani, E. A. Toghraei., and M. Mirgholami. 2016. Legible Urban Landmarks: A Typological Approach (case study: Vali'asr street in tehran). Hoviat e shahr, 10(25), 61-74. [In Persian].
28. Naghizadeh, M., and B. Aminzadeh. 2001. The Relationship Between Meaning and Appearance in Expressing Art Foundations. Honar-ha-Ye-Ziba. (8). 16-32. [In Persian].
29. Naghizadeh, M. 2006. Islamic architecture and urban planning (theoretical foundations). Isfahan: publisher: Rahyan. [In Persian].
30. Naghizadeh, M., and M. Ostadi. 2014. A Comparative Analysis of The Notion of Perception and Its Process in Environmental Psychology and Philosophy with an Emphasis on its Application to Urban Design Journal of Researches in Islamic Architecture. 1(3). 3-14. [In Persian].
31. Nasr, H. 2002. Preface in sense of unity. Ardalan, N and Bakhtiar, L. Translator: Hamid Shahrokh. Isfahan: Khak Publishing. [In Persian].
32. Nasr, T. 2013. The Significance of Identity in the Image of the Iranian-Islamic City. Armanshahr, 5(10), 135-144. [In Persian].
33. Nasr, T., and H. Majedi. 2014. The Significance of Identity in Urban Planning. Armanshahr, 6(11), 269-277.
34. Nasr, T. 2017. The Significance of Landmarks in analysis of the components of Identity and culture in the Image of iranian city (case study: image of shiraz city). Hoviateshahr, 11(29), 17-28. [In Persian].
35. Noghrekar, Abdolhamid. 2008. An Introduction to Islamic Identity in Architecture and Urban Planning. Tehran: Ministry of Housing and Urban Development, Office of Architecture and Urban Design. Payam Sima Design and Publishing Company. [In Persian].
36. Pakzad, Jahanshah. 2006. The image of the city, What Kevin Lynch understands. Abadi Publications.53. 2-25. [In Persian].
37. Pallasmaa, J. 2005. The eyes of the skin: architecture and the senses, Chichester UK: Wley Academy.
38. Parsania, H. N. Karamollahi., and M. Mobini Moqaddas. 2018. Formation of human relations in the metamaterial realm. Bi-Quarterly Journal of Religion and Cultural Policy. (11). 7-24. [In Persian].
39. Pourjafar, M. M. Bemanian, A. Taghvae, M. Montazerolhojah. 2012. An Introduction to Physical Typology of Urban Landmarks Taken from the Citizens' Cognitive Maps, Case study: Yazd city. Journal of Architecture and Urban Planning, 4(7), 129-129. [In Persian].
40. Qaraei, Fariba. 2008. Comparison of environmental and public designers' views on urban identity and how to strengthen it (Case study: Shemiran region, north of Tehran. etter of Architecture and Urbanism. letter of Architecture and Urbanism. (1) 1. 25-36. [In Persian].
41. Raeesi, mohammad mannan. 2016. From meaning to semantics in Islamic architecture. Tehran: Qutb Scientific Publishing of Islamic Architecture. First Edition. [In Persian].
42. Rahmani, E. I. Etessam, And S. Mokhtabad Emraei. 2017. An Analysis of how to criticize and evaluate avant -garde architectural works. Bagh-e Nazar, 14(50), 5-22. [In Persian].
43. Safavi, koorosh. 2003. Applied semantics. Tehran: Hamshahri Publications. [In Persian].
44. sajjadzadeh, H. and M. T. pirbabaei. 2013. the process of occurrence of meaning in the urban space. Armanshahr. 5(9). 177 - 186. [In Persian].
45. Sajjadzadeh, H. B. Hamidi., and Fallahi Nejad, Hamed. 2014. An Approach to Identity and Sense of Place from the Perspective of Iranian-Islamic Attitude in Contemporary Physical Design of Contemporary Iran, The First National Conference on New Horizons in Empowerment and Sustainable Development of Architecture, Civil Engineering, Tourism, Energy and Urban and RuralEnvironment. Hamedan, Hegmataneh Association of Environmental Assessors. [In Persian].
46. Sajjadzadeh, H., and B. Eris. 2017. Investigation of meaning production in urban space based on construction theory (Case study: Tabriz Bazaar). Human Geography Research Volume 49 (2). 273-278. [In Persian].
47. Shajari, M., S. Salkhi Khasraghi. M. Asefi. 2019. Levels of Fluid Space Perception in Tabrizjame Mosque; Through the Concept of Movement in Mullasadra's Votes. Hekmat-e Mo'aser (contemporary wisdom). 9(2). 19-38. [In Persian].
48. sholeh, mahsa. 2009. the urban semiotic fields analysis methodology. memari-va-shahrsazi (honar-ha-ye-ziba. 39. 105- 116. [In Persian].
49. Soleimani, M., I. Etesam., and F. Habib. 2016. The Recognition of Conceot and Principles of Identity in Architecture. Hoviat- e Shahr, 10(25). 15-26. [In Persian].
50. Schultz, C. N. 2003. Choice of Architecture: Meaning and Place.translate by, Nowruz Borazjani, Vida. First edition. Jan e jahan Publication. [In Persian].
51. Stringer, P. 1975. Environmental interaction Psychological Approaches to Our Physical Environment. London: Surrey.
52. Tahmasebi, A. P. AlizadehAslani. 2019. The Forming Indicators of Semantic-conceptual Environmental Quality, Case Study: Sanandaj Qatarchian Neighborhood. Armanshahr, 11(25), 111-124. [In Persian].

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb