دانشگاه پیام نور ، S.Abizade@pnu.ac.ir
چکیده: (156 مشاهده)
پیاده محوری، طبیعی ترین شکل جابجایی شهروندان در خیابان های شهری است. حرکت پیاده مهمترین امکان برای مشاهده خیابانهاست و پیاده مداری در خیابان ها دارای هویت فضایی، احساس تعلق و دریافت کیفیت های فضای شهری است. هدف پژوهش حاضر بررسی قابلیت فضای شهری در پیاده راه اسفریس در شهر اردبیل به عنوان یک مسیر پیاده مدار است. معیارهای مؤثر در این رابطه با تحلیل کیفیت فضایی مسیر مشخص می شوند. در همین راستا با گزینش سیاست مناسب برای ارتقای جایگاه عابران پیاده در سطح شهر و کاهش تسلط اتومبیل در بافت تاریخی شیخ صفی اردبیل سعی شده تا با بررسی کیفیت و ویژگی های فضایی موجود، قابلیت تبدیل مسیر پیاده راه اسفریس به محوری پیاده مدار(تقلیل تردد خودروهای شخصی نه حذف کامل آنها)پرداخته شود. بدین منظور پس از معرفی بافت تاریخی شیخ صفی و محور مورد مطالعه، کیفیت پیاده راه اسفریس به کمک مطالعات اسنادی و با روش پیمایشی(تهیه و تکمیل پرسشنامه توسط 383 نفر از عابران و شهروندان) مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که تأثیرات طراحی و اجرای پیاده راه اسفریس بر کیفیت زندگی شهری و کیفیت فضایی در برخی ابعاد و زمینه ها همچون دسترسی، زیبایی شناختی، نمای شهری، کف سازی، مبلمان شهری و مقیاس انسانی و ... مناسب بوده است. اما علیرغم اذعان عابران به تغییرات مطلوب بعد از ساماندهی محور به عنوان پیاده راه، اغلب پاسخدهنده ها بر تغییرات منفی پیش آمده پس از اجرای طرح نیز تأکید داشته اند. در نهایت پیشنهاد می شود پیاده راه اسفریس بار دیگر با دید انتقادی، ساماندهی شده و نقاط ضعف موجود در جهت ارتقای کیفیت مسیر به منظور رضایتمندی عابران و شهروندان مرتفع گردد.
ارسال پیام به نویسنده مسئول