1. اسدپور، هاجر و مهدی منتظرالحجه و مجتبی شریف نژاد. 1399. بازشناسی عوامل مؤثر بر ادراک بصری شهروندان از فضاهای شهری (نمونه مورد مطالعه: محور تاریخی حافظ شیراز)، معماری و شهرسازی پایدار( شماره8): صص 49-66.
2. ابراهیمی، محمدرضا و رضا رضایی نسب . 1397. واکاوی حس مکان؛ مولفه ای بر ادراک بصری رشته های خاطره ای شهر معاصر (نمونه موردی: بازار قدیم تبریز)، ایوان چارسو( شماره 2): صص 107- 119.
3. بذرگر، محمدرضا و محمدحسین رستمی و فرشته رضایی. 1399. نقش ادراک بصری در ایجاد تصویر ذهنی مطلوب در محیط های شهری، پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی. انجمن مهندسی و تکنولوژی لندن.
4. براتی، ناصر. 1389. ادراک محیط نقش نسبیتهای روانشناختی در فهم محیط. ماهنامه منظر( شماره 9): صص 34-35
5. براتی، ناصر و محمدعلی سلیمان نژاد. 1390. ادراک محرکها در محیط کنترلشده و تأثیر جنسیت بر آن. فصلنامه باغ نظر( شماره 17): صص 6-9.
6. پاکزاد، جهانشاه و حمیده بزرگ. 1393. الفبای روانشناسی محیط برای طراحان. تهران: انتشارات آرمانشهر.
7. دیده بان محمد و شهرام پوردیهیمی و امید ریسمانچیان.1392. روابط بین «ویژگی های شناختی» و «پیکره بندی فضایی» محیط مصنوع, تجربه ای در دزفول. مطالعات معماری ایران( شماره 4): صص37-64.
8. رضازاده، راضیه و فرزین محمودیو عبدالرضا رکن الدین افتخاری و مجتبی رفیعیان .1389. استفاده از مفهوم تراکم ادراکی در برقراری مطلوبیت محیطی؛ مورد مطالعه : محله اسپه کلا شهر آمل، برنامهریزی و آمایش فضا( شماره 14): صص 227-203.
9. شبانی, غزاله و کیانوش سوزنچی و محمدحسین جوانمردی. 1399. تبیین مؤلفههای مؤثر بر ادراک بصری در تفرجگاههای کوهستانی (مطالعۀ موردی: محور کلکچال)، منظر( شماره 53): صص 40-53.
10. شکوئی، حسین. 1384. اندیشههای نو در فلسفه جغرافیا: فلسفههای محیطی و مکتبهای جغرافیایی. تهران: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی.
11. صداقتی, عاطفه و شهلا درتومی, شهلا. 1395. ارزیابی کیفیّت بصری و میزان ادراک مناظر در مسیرهای منتهی به شهر (مطالعة موردی: شهر بجنورد)، جغرافیا و پایداری محیط( شماره 6): صص 91- 108.
12. صمدی، جواد و داریوش ستارزاده و لیدا بلیلان اصل. 1398. ارزیابی کیفی ابعاد حسی فضا در بازارهای تاریخی از منظر استفاده کنندگان (مطالعه موردی: بازار قزوین). باغ نظر( شماره 81): صص 15-30.
13. عباسی،زهرا و فرح حبیب و مصطفی مختاباد امرئی. 1394. تحلیل انگاره های محیطی موثر برمولفه معنا در بازارسنتی ایرانی؛نمونه موردی:مقایسه تطبیقی بازارسنتی کاشان ومجتمع تجاری صفویه کاشان، فصلنامه مدیریت شهری( شماره 40): صص 176-159.
14. عباسی، زهرا و فرح حبیب و مصطفی مختاباد امرئی. 1394. تدوین اصول و معیارهای ادراک فضایی در معماری بازارهای سنتی ایران، مدیریت شهری( شماره 39): صص 291- 361.
15. غفاری سده، علی. 1371. مبانی طراحی فضاهای متوالی در معماری شهر، فصلنامه صفه( شماره 6 و 7 و 8): صص 2-16.
16. کریمی، سمیه. 1387. بازار تهران: بررسی انسان شناختی اقتصادی بازار تهران، تهران: سازمان میراث فرهنگی و نشر افکار.
17. نداف فرد، شيرزاد . 1379. مباني نظري و عملي احساس و ادراك نابينا در معماري( در قالب اردوگاه آموزشي نابينايان، شهيد باهنر تهران). پايان نامه كارشناسي ارشد معماري. پرديس هنرهاي زيبا دانشگاه تهران. تهران.
18. نرج آبادی فام، مژگان و اسلام کرمی و محمدمنان رییسی و علی جوان فروزنده. 1400. تحلیل معناشناختی سیمای شهر از منظر هویت اسلامی با تاکید بر برخی مجموعه های تجاری شهر تبریز. مطالعات ملی( شماره 87): صص 109-130.
19. نقی زاده، محمد و مریم استادی. 1393. مقایسه تطبیقی مفهوم ادراک و فرآیند آن در فلسفه و روانشناسی محیط و کاربرد آن در طراحی شهری، فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی)شماره 2): صص 3-14.
20. نقی زاده، محمد. 1386. ادراک زیبایي و هویت شهر در پرتو تفکر اسلامي. اصفهان: شهرداری اصفهان (معاونت شهرسازی و معماری).