1- دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران ، h.beyti@tabriziau.ac.ir
2- دانشجوی دکتری معماری اسلامی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
3- دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
4- استادیار، دانشکده چندرسانه ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (963 مشاهده)
این مطالعه با هدف شناسایی و الویت بندی عوامل موثر بر رضایت تحصیلی دانشجویان در راستای اختصاصی کردن مدل رضایت تحصیلی در رشته معماری انجام شده است که مطالعهای توصیفی از نوع همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سالهای تحصیلی 1397-1400 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و با بهرهگیری از روش کوکران،170 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته، با طیف پنج درجهای لیکرت، استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ تأیید گردید. برای تنظیم پرسشنامه، عوامل رضایت تحصیلی دانشجویان از ادبیات نظری استخراج شد و دادهها با دو نرم افزار Spss vs.20 و lisrel.10 و با روش مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است. طبق نتایج تحقیق، عوامل«خدمات آموزشی»، «فرهنگی-اجتماعی»، و «هوش عاطفی» به ترتیب بیشترین تاثیر و عامل "اقتصادی-کارآفرینی» کمترین تاثیر را در میان عوامل موثر در رضایت تحصیلی دانشجویان معماری دارد.تبیین مدل اختصاصی رضایت تحصیلی دانشجویان در رشته معماری که مهمترین بداعت پژوهش حاضر بشمار میآید، میتواند گامی در جهت اختصاصی کردن عوامل موثر بر رضایت تحصیلی دانشجویان در رشتههای تحصیلی مختلف باشد و بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاهها را برای شناخت همه جانبه عوامل تاثیرگذار بر رضایت تحصیلی دانشجویان مختلف ترغیب نماید و با بهبود تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای آموزشی و غیر آموزشی، افزایش سطح رضایت تحصیلی دانشجویان را ممکن سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
شناسايي شكل زندگي مبتني بر سه مولفه کالبد، سبک زندگی و مفاهیم - معانی دریافت: 1401/2/21 | پذیرش: 1401/6/12 | انتشار الکترونیک: 1401/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول