نقاشی مکتب هرات به دلیل توجه خاص به انسان و محیط زندگی او به وفور از عناصر معماری استفاده کرده است. معماری در نقاشی مکتب هرات عنصری است که در فضای نگاره گسترده شده و به ساختار آن نظم میدهد و جایگاهی مناسب برای حضور شخصیتهای نگاره میآفریند. مقاله حاضر در نظر دارد با استفاده از شیوه توصیفی-تحلیلی سیر تحول و جایگاه عنصر معماری را در نقاشی مکتب هرات بررسی نموده و نقش آنها را در ساختار تجسمی آثار مورد مطالعه قرار دهد. تاثیر این عنصر در طول تاریخ نقاشی ایران هیچگاه یکسان نبوده است. ترسیم معماری در نگارهها از ابتداییترین حالت که فقط شامل نمایی از یک بنا بوده، رفتهرفته تکمیل شده، تا در نگارگری مکتب هرات به اوج تکامل رسیده است و بر مبنای نتایج این تحقیق، تبدیل به فضایی زنده و پویا گشته که ساختار ترکیببندی کلی را تحت تاثیر قرار داده است. نمونه مطالعاتی تحقیق از میان آثار برجسته دو دوره آغازین و پسین نگارگری تیموری انتخاب شدهاند. نوعی عمق نمایی ویژه به مدد عناصر معماری و نیز استفاده مکرر از تغییر زاویه دید و نمایش همزمان فضاهای مختلف یک بنا از ویژگیهای مکتب تیموری میباشد. بناهای تصویر شده در مکتب هرات شامل طیف وسیعی از بناهای مذهبی مثل مسجد تا بناهای مدنی مثل استحکامات نظامی و حمام میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |