سنجش گروه های خلاق در کارگاه های مدل سازی معماری (ارزیابی خلاقیت دانشجویان معماری در آموزش حضوری و آموزش مجازی) - فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی
سال 8، شماره 1 - ( دوفصلنامه 1402 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 176-161 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salkhi Khasraghi S, Soltani M. Assessment of Creative Groups in Architectural Modeling Workshops (Evaluation of Architecture Students' Creativity in-Person and Virtual Education). CIAUJ 2023; 8 (1) :161-176
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-452-fa.html
سلخی خسرقی صفا، سلطانی مهدی. سنجش گروه های خلاق در کارگاه های مدل سازی معماری (ارزیابی خلاقیت دانشجویان معماری در آموزش حضوری و آموزش مجازی). فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1402; 8 (1) :161-176

URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-452-fa.html


1- گروه هنر و معماری، دانشگاه بناب، بناب، ایران ، s.salkhi@ubonab.ac.ir
2- گروه هنر و معماری، دانشگاه بناب، بناب، ایران
چکیده:   (576 مشاهده)
با گسترش مراکز آموزشی در رشته‌های مختلف دانشگاهی به خصوص معماری و تعادل نابرابر بین تحصیلات آکادمیک و تولید دانش فنی، تربیت فراگیران خلاق ضروری می‌نماید. عدم توجه به سبک‌های مختلف یادگیری دانشجویان، ازجمله آسیب‌ها و معایب سیستم‌های آموزشی مرسوم معماری است. پژوهش حاضر با عنایت به اهمیت آموزش خلاق در عصر کثرت‌گرای حاضر، در گام اول، نظری اجمالی به اهمیت تشکیل گروه در توسعه و تقویت مهارت های بین فردی و خود دانش‌پذیران داشته است. در گام دوم، به معرفی مدل تمام- مغزی نِد هِرمان جهت ارائه روشی برای تشکیل گروه‌های خلاق می‌پردازد؛ و در گام سوم، به سنجش خلاقیت در کارهای گروهی کلاسی، فردی منزل، پروژه پایانی در سه مرکز آموزشی منتخب در تبریز و بناب در کارگاه مدل‌سازی و بررسی نقش گروه‌های خلاق در افزایش خلاقیت فردی دانشجویان با استناد به تحلیل‌های آماری و براساس سنجه‌ی‌ HBDI (ابزار سنجش تسلط مغزی هرمان) می‌پردازد. در گام چهارم نیز به تحلیل تمایلات تفکری و خلاقیت با انجام مقایسه‌ای بین آموزش در دوران مجازی و حضوری اختصاص یافته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که با کسب آگاهی از مهارت های متمایز افراد می توان گروه های خلّاقی را برای یادگیری جمعی تشکیل داد که این امر باعث افزایش خلاقیت در کارهای فردی در خانه می شود و زمینه ی بهتری برای تشکیل ترکیب های جدید از افراد در گروه ها برای پروژه ی نهایی فراهم می کند. همچنین کارگاه های مجازی و فرصت کمتر برای کارهای گروهی در عصر مجازی، باعث کاهش خلاقیت و معدل نمرات برتر شده است.
متن کامل [PDF 2404 kb]   (335 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه موردی | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی معماری و شهرسازی در حوزه فرهنگی ایران
دریافت: 1401/12/23 | پذیرش: 1402/6/7 | انتشار الکترونیک: 1402/6/30

فهرست منابع
1. آرمان ، حمیدرضا . « نقش واسطه‌ای ترجیحات فکری ندهرمان در تأثیر سبک‌های یادگیری کلب بر خودتنظیمی یادگیری در دانشجویان» رویکردهای نوین آموزشی 15 (1399): 103-14. doi: 10.22108/NEA.2020.111197.1233
2. آصفی، مازیار و صفا سلخی خسرقی.«ارائۀ‌ الگویی برای افزایش خلاقیت در آموزش کارگاههای طراحی رشته‌ مهندسی معماری» فصلنامه آموزش مهندسی ایران 19 (1396): 67-87.doi: 10.22047/ijee.2017.65797.1417
3. جان ، کوان. کتاب آموزش برپایه تفکر خلاق شیوه های تفکر و خلاقیت در تدریس انتشارات ثامن الحج (1386).
4. حائری زاده ، لیلی و خیریه بیگم محمدحسین. تفکر خلاق و حل خلاقانه ی مسأله. نشر نی(1392).
5. خرمی، فواد ، امیر سعید محمودی و مصطفی مختاباد.«ارزیابی میزان خلاقیت و موفقیت تحصیلی دانشجویان معماری دانشگاه تهران از منظر ربع‌های چهارگانۀ مغزی ند هرمان» مطالعات معماری ایران 10 (1400): 117-33. doi: 10.22052/JIAS.2022.111899
6. دانشجو ، خسرو، آرش حسینی علمداری و محمد معینی.«ارزیابی موفقیت آموزش معماری ایران بر ارتقا خلاقیت و تصور خلاق دانشجویان، مطالعه موردی: دانشگاه ملایر» فناوری آموزش 14 (1398): 189-97. doi: 10.22061/jte.2018.3861.1952
7. دیانی‌دردشتی، ‌اکرم. «قرآن خلاقیت و نوآوری» بینات موسسه معارف اسلامی امام رضا علیه السلام 66 (1389): 48- 61.
8. رستگار، عباسعلی ، مهدی ملک دار و مهدی تاج الدین.«سنجش و ارزیابی میزان اثر بخشی سیستم آموزش بر سبک فکری براساس مدل ندهرمان» فناوری آموزش 6 (1390): 19-31. doi:10.22061/tej.2011.213
9. شعبانی، حسن . کتاب روشها و فنون تدریس : انتشارات سمت سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (1402).
10. غنائی چمن آباد، علی، لیلا بیات مختار و سمیه بااخلاق.«بررسی رابطه سبک تفکر خلاقانه ربع مغزی D با سطح اثر بخشی مدیران آموزشی»چهارمین سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران (1387).http://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1013782.html
11. ناظمی، محمدرضا و حسن توزنده جانی . «بررسی رابطه سبک های یادگیری با تسلط ربع های مغزی و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دختر و پسر» (1397).http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10349
12. نیکول، دیوید و سیمون پیلینگ .تغییر آموزش معماری (به سوی یک نگرش نو در حرفه ای بودن) (1394).

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb