سنجش گروه های خلاق در کارگاه های مدل سازی معماری (ارزیابی خلاقیت دانشجویان معماری در آموزش حضوری و آموزش مجازی) - فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی
سال 8، شماره 1 - ( 6-1402 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 0-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salkhi Khasraghi S, Soltani M. Assessment of creative groups in architectural modeling workshops (Evaluating the creativity of architecture students in traditional and online classes). CIAUJ 2023; 8 (1) :9-0
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-452-fa.html
سلخی خسرقی صفا، سلطانی مهدی. سنجش گروه های خلاق در کارگاه های مدل سازی معماری (ارزیابی خلاقیت دانشجویان معماری در آموزش حضوری و آموزش مجازی). فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1402; 8 (1) :9-0

URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-452-fa.html


1- استادیار گروه هنر و معماری، دانشگاه بناب، بناب، ایران ، s.salkhi@ubonab.ac.ir
2- استادیار گروه هنر و معماری، دانشگاه بناب، بناب، ایران
چکیده:   (404 مشاهده)
با گسترش مراکز آموزشی در رشته‌های مختلف دانشگاهی به¬خصوص معماری و تعادل نابرابر بین تحصیلات آکادمیک و تولید دانش فنی، تربیت فراگیران خلاق ضروری می‌نماید. عدم توجه به سبک‌های مختلف یادگیری دانشجویان، ازجمله آسیب‌ها و معایب سیستم‌های آموزشی مرسوم معماری است. پژوهش حاضر با عنایت به اهمیت آموزش خلاق در عصر کثرت‌گرای حاضر، در گام اول، نظری اجمالی به اهمیت تشکیل گروه در توسعه و تقویت مهارت¬های بین فردی و خود دانش‌پذیران داشته است. در گام دوم، به¬معرفی مدل تمام- مغزی نِد هِرمان جهت ارائه روشی برای تشکیل گروه‌های خلاق می‌پردازد؛ و در گام سوم، به سنجش خلاقیت در کارهای گروهی کلاسی، فردی منزل، پروژه پایانی در سه مرکز آموزشی منتخب در تبریز و بناب در کارگاه مدل‌سازی و بررسی نقش گروه‌های خلاق در افزایش خلاقیت فردی دانشجویان با استناد به تحلیل‌های آماری و براساس سنجه‌ی‌ HBDI (ابزار سنجش تسلط مغزی هرمان) می‌پردازد. در گام چهارم نیز به تحلیل تمایلات تفکری و خلاقیت با انجام مقایسه‌ای بین آموزش در دوران مجازی و حضوری اختصاص یافته است. یافته¬های پژوهش حاکی از آن است که با کسب آگاهی از مهارت¬های متمایز افراد می¬توان گروه¬های خلّاقی را برای یادگیری جمعی تشکیل داد که این امر باعث افزایش خلاقیت در کارهای فردی در خانه می¬شود و زمینه¬ی بهتری برای تشکیل ترکیب¬های جدید از افراد در گروه¬ها برای پروژه¬ی نهایی فراهم می¬کند. همچنین کارگاه¬های مجازی و فرصت کمتر برای کارهای گروهی در عصر مجازی، باعث کاهش خلاقیت و معدل نمرات برتر شده است.
متن کامل [PDF 2404 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه موردی | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی معماری و شهرسازی در حوزه فرهنگی ایران
دریافت: 1401/12/23 | پذیرش: 1402/6/7 | انتشار الکترونیک: 1402/6/30

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb