فضاهای خاص آیینی در خانه نگاهی به تأثیر مدرنیسم در تغییر انگاره‌های آیینی در معماری خانه‌ها - فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی
دوره 9، شماره 1 - ( دوفصلنامه 1403 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 264-245 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nari Ghomi M, Abbaszadeh M J. Special Ritual Spaces in the House, a Look at the Influence of Modernism in Changing Ritual Ideas in the Architecture of Houses. CIAUJ 2024; 9 (1) :245-264
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-496-fa.html
ناری قمی مسعود، عباس زاده محمدجواد. فضاهای خاص آیینی در خانه، نگاهی به تأثیر مدرنیسم در تغییر انگاره‌های آیینی در معماری خانه‌ها. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1403; 9 (1) :245-264

URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-496-fa.html


1- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفه ای استان قم، قم، ایران
2- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران ، mj.abbaszadeh@aui.ac.ir
چکیده:   (694 مشاهده)
کنش‌های آیین ممکن است در هر دو قلمرو مقدس و نامقدس حیات اجتماعی دیده شوند. در هر دو مورد کیفیت نمادین کنش ویژگی ممتاز اعمال آیین است. اولین نکته مبین این اصل است که نمادین بودن کنش آیین عنصر اساسی این نوع کنش به شمار می‌آید. نمادین بودن آیینها این اجازه را به افراد می‌دهد که اندیشه‌ها و تفکرات خود را توسعه دهند و آنها را به یکدیگر انتقال دهند که این خود مبنای شکلگیری کنش ارتباطی است. ارتباطات نمادین افراد را قادر می‌سازد که اندیشه‌ها و اطلاعات خود را تولید و تبیین و ثبت کنند. ضمن این تعریف عام، می‌توان اظهار داشت که آیین‌ها در گذار از سنت به مدرنیته، تفاوت اصلی در این خصوص میان این دو دوره تاریخی، بیشتر متوجه محتوا است و نه ساختار و این ادعایی است که این نوشتار با بررسی نظریات و آثار مدرنیستی در حوزه مسکن، در پی تبیین آن است. در واقع، سؤال اصلی پژوهش این است که تأثیر مدرنیسم در تغییر انگارههای آیینی در خانه چقدر است؟ روش تحقیق در نوشتارِ حاضر، براساس روش کیفی و استدلال منطقی استوار است. ضمناً بررسی اسنادی و مطالعه کتابخانهای، بنیان تحلیل، توصیف و تفسیر نتایج در این مقاله را شکل می‌دهد. مقاله حاضر، در مرحلۀ گردآوری داده‌ها از مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای بهره برده است و در مراحل بعد، از روش استدلال قیاسی استفاده شده است. در نهایت با بررسیها و تحلیلهای به عمل آمده میتوان این طور نتیجه گرفت که محتوای سنتی آیینی جای خود را به عواملی دیگر مثل تلویزیون، اتاق خواب، آتش یا شومینه (در طرحهای لوید رایت) داده است و به لحاظ ساختار تغییری در این موجودیت ثابت و پایدار آیین در خانه به وجود نیامده است.
متن کامل [PDF 3472 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مفهوم سازي نظريه پردازي در معماری و شهرسازی اسلامی
دریافت: 1402/5/24 | پذیرش: 1403/1/19 | انتشار الکترونیک: 1403/4/9

فهرست منابع
1. Abbasi, W. (2010). Revelation and Religious Experience, Hozha and University Magazine, No. 38. [In Persian]
2. Abu-Gazzeh, T. (1996). "Privacy as the Basis of Architectural Planning in the Islamic Cultures of Saudi Arabia". In Faith and the Built Environment: Architecture and Behavior in Islamic Cultures. Suha Özkan, ed. Comportement, Lausanne.
3. Aghaei Mehr, M, Qara Baglo, M, Pirbabaei, M. (2023). architectural construction of residential spaces with the approach of Iranian-Islamic culture. Architectural culture and Islamic urbanism. 8 (1): 0-5. [In Persian]
4. Barqi, A. (1992). Third century AH. Q, Al-Mahasan, one volume, Dar al-Kutub Islami Qom, 1371 AH [In Persian]
5. Beygzadeh Shahraki, H, Kargar Shurki, M. (2012). "Shia life and its impact on courtyard architecture in traditional houses in Yazd". Layout magazine. Second year. Sh3. autumn 2012: 68-73. [In Persian]
6. Biro, A. (1991). Culture of Social Sciences, translated by Bagher Sarokhani, Tehran: Kayhan Publishing House. [In Persian]
7. Bocock, R. J. (1974). Towards a sociology of ritual action. Religion, 4(2), 114-117. [DOI:10.1016/0048-721X(74)90004-9]
8. Bromberge [Brunberge], C. (1991). Housing and architecture in the rural community of Gilan (anthropological studies), translated by Aladdin Goshegir, Matal Institute Cultural heritage and research. [In Persian]
9. Chowdhury,T. (1992). Segregation of women in Islamic societies of south Asia and its reflection in rural housing- case study in Bangladesh, a thesis submitted to the Faculty of Graduate Studies and Research for the Degree of Master of Architecture, School of Architecture Mc Gill University, Montreal.
10. Collier Rice, C. (1987). Iranian women and their way of life, translated by: Asda Azad, Astan Qods Razavi Cultural Vice-Chancellor, Mashhad. [In Persian]
11. Cooper, C. (2000). "House as a Symbol of Self", in Philosophical and Psychological Foundations of Space Perception, translation: Arash Arbab Jolfaei, Nash Khak, Isfahan. [In Persian]
12. Denise L. Lawrence and Setha M. Low. (1990). The Built Environment and Spatial Form: Annual Review of Anthropology, Vol. 19 (1990), pp. 453-505. [DOI:10.1146/annurev.an.19.100190.002321]
13. Durkheim, E. (1956). Education and sociology. Simon and Schuster.
14. Eliade, M. (1987). The Sacred and the Profane: The Nature of Religion. Retrieved from https://www.amazon.com/Sacred-Profane-Nature-Religion/dp/015679201X
15. Elkins, J. (2006). what does Peirce's semiotic theory have to say for art history? Translated by Farzan Sojodi. Golestan Art (3): 18-30. [In Persian]
16. Gharab, N. (1979). The article "Ritual: The Silent Truth" in "Shardariha", 5th year, No. 59, pp. 17-19. [In Persian]
17. Hakimi, M, Hakimi, M. & Hakimi, A. (1984). translation of Al-Hiyah, translation: Aram, Ahmed, editor: Mohammad Reza Hakimi, Farhang Islamic Publishing House, Tehran. [In Persian].
18. .Jefferson, T. (1975). Resistance through rituals (S. Hall, Ed.). Routledge New York, NY.
19. Mazumdar S.and Mazumdar S., (1999). "Women's Significant Spaces': Religion, Space and Community", in Journal of Environmental Psychology (1999) no. 19, pp.159-170, 1999 Academic Press. [DOI:10.1006/jevp.1999.0117]
20. Mumford, L. (2016). The culture of cities. Open Road Media.
21. Nari Qomi, M, & Abbaszadeh, MJ. (2015). Placement of children's mentality of father's role at home among Tabriz families. Journal of Fine Arts: Architecture and Urbanism (21)1: 55-66. [In Persian]
22. Nari Qomi, M. (2013). Modern kitchen and its socio-cultural concept in the family life of the religious class of Iran (case example: Qom city). Cultural Sociology (3) 5: 133-157. [In Persian]
23. Nasr, H. (1996). "The importance of empty space in Islamic art". Islamic art and spirituality. Translated by Rahim Ghasemian. Tehran: Islamic Propaganda Organization, Art Department, Office of Religious Studies of Art. [In Persian]
24. Overy, P., (1997). "The Cell In The City", Chapter6 in Architecture and cubism, edited and with an introduction by E. Blau and N. J.Troy, Centre Canadien d'Architecture/Canadian Centre for Architecture and Massachusetts Institute of Technology, Cambridge & Montreal, pp.117-140.
25. Rapoport, A. (2007). "The Nature of the Courtyard House: A Conceptual Analysis". TDSR. VOL.XVIII. Nom.2: 57-72.
26. Rapoport, A, (1969). House form and Culture, Prentice hall Inc., USA.
27. Rappaport, R. A. (1999). Ritual and Religion in the Making of Humanity. [DOI:10.1017/CBO9780511814686]
28. Rice, C. (2007). The emergence of the interior : architecture, modernity, domesticity. Retrieved from https://www.routledge.com/The-Emergence-of-the-Interior-Architecture-Modernity-Domesticity/Rice/p/book/9780415384681
29. Roberts, Keith Roberts, Jalili, Hadi, (1998). Religious experience and the social structure of reality, Kian Magazine, No. 43. [In Persian]
30. Rosner, V., (2004). Modernism and the architecture of private life, Columbia University Press, USA.
31. Shahri, J. (1992). Old Tehran, Volume 3, Fourth Edition (1381), Moin Publications. [In Persian]
32. Snodgrass, Mary E., (2004). Encyclopedia of kitchen history, Taylor & Francis Books, Inc., New York. [DOI:10.4324/9780203319178]
33. Sparke, P. (2008). The modern interior. Reaktion Books Ltd, Britain. [DOI:10.1111/j.1939-1668.2008.00002.x]
34. Steadman, P, (1979). The evolution of designs: biological analogy in architecture and the applied arts. Rev. Ed. [Originally published: Cambridge: Cambridge University Press.
35. Styrene, H. (1998). Isfahan, picture of paradise. Translation: Jamshid Arjamand. Tehran: Forozan Roz publishing and research. [In Persian]
36. Teige, K., (2002). The minimum dwelling, [Originally published as Nejmensˇí byt by Václav Petr, Prague, 1932], translated and introduced by Eric Dluhosch, The MIT Press Cambridge, Massachusetts.
37. Weisman, L, K. (2000). "Women's Environmental Rights: A Manifesto'", Prologue in Gender space architecture: an interdisciplinary introduction, edited by: J. Rendell, B. Penner & I. Borden, Routledge, London, pp.1-5.
38. Woolf, V., (1977). A Room of One's Own, Grafton, London.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb