Arianpour S, Sajjadzadeh H, Talischi G. An Investigation of the Factors contributing to the Resurgence of Meaning in Iranian Bazaars based on Structuration Theory: A Case Study of Boroujerd and Tehran Bazaars. CIAUJ 2024; 9 (1) :31-48
URL:
http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-546-fa.html
آریان پور صبا، سجادزاده حسن، طلیسچی غلامرضا. بازشناسی عوامل احیای معنا در بازارهای ایرانی بر اساس نظریه ساختیابی، مورد مطالعه: بازار بروجرد و تهران. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1403; 9 (1) :31-48
URL: http://ciauj-tabriziau.ir/article-1-546-fa.html
1- گروه معماری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بو علی سینا، همدان، ایران ، sajadzadeh@basu.ac.ir
3- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده: (547 مشاهده)
بازار در طول تاریخ، نقشی معنابخش در نظام شهری ایران داشته است که در معماری و شهرسازی معاصر، این معنا مخدوش شده است. ناظر بر این موضوع، هدف مقاله حاضر، شناسایی عوامل محیطی مؤثر در شکلگیری معنا در بازارهای ایرانی است و برای این مهم از «نظریه ساختیابی» بهره گرفته شده است. این مقاله پژوهشی، توصیفی- تحلیلی با روش آمیخته یا تلفیقی است. دادههای پژوهش به دو گروه کیفی و کمی تفکیک میشوند. گردآوری دادههای کیفی بهوسیله مصاحبه نیمهساختاریافته و دادههای کمی بهوسیله پرسشنامه محققساخت انجام شد. در فرآیند تحلیل داده، شاخصهای دادههای کیفی با روش تحلیل محتوا استخراج و بر اساس آنها پرسشنامه محققساخت تدوین شد. در گام بعد پرسشنامه بهوسیله روش تحلیل عاملی ارزیابی و رابطه متغیرهای سازنده «عاملیت» و «ساخت» با «معنا» در بازارهای بروجرد و تهران تحلیل شد. در گام بعد برای تحلیل فضایی بازارها نیز از روش نحو فضا بهصورت «محوری» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، عوامل مؤثر برای ایجاد معنا در بازارهای ایرانی ذیل دو معیار «عاملیت» و «ساخت» مطابق نظریه گیدنز قابل طبقهبندی است و آنها با «معنا» رابطه معنادار دارند. در تحلیل فضایی نیز مشخص شد، با افزایش میزان متغیر «انتخاب» نقش «عاملیت» در بازار ایرانی افزایش پیدا میکند؛ اما پیشبینی نسبتِ «معنا» در بازارهای مورد مطالعه با تحلیل نحو فضایی، ممکن نیست. تطبیق دادههای نحو فضایی با ادراک «معنا» در فضاهای مختلف بازارهای بروجرد و تهران نشاندهنده رابطه روشنی در این مورد نیست. علاوه بر این، تحلیل فضایی بازارهای تهران و بروجرد نشان داد، متغیر «همپیوندی» در محورهای مجاور شبکه معابر شهری، بالاتر است؛ اما این تفاوت، «احساس معنا» در محورهای مرکزی بازارهای مورد مطالعه را دچار اختلال نکرده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
شناسايي شكل زندگي مبتني بر سه مولفه کالبد، سبک زندگی و مفاهیم - معانی دریافت: 1402/11/18 | پذیرش: 1403/2/19 | انتشار الکترونیک: 1403/5/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول